Torstai 6.5.2021 (radio)


EU:n elvytyspaketti

Petteri Orpo
Kokoomuksen puoluejohtaja Petteri Orpo. Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

Suomessa jatkuu keskustelu EU:n elvytyspaketista.

Kokoomus kertoi torstaina, että suurin osa kokoomuksen kansanedustajista kannattaa elvytyspakettia. Eduskunta äänestää elvytyspaketista ensi viikolla.

Hallitus haluaa, että Suomi hyväksyy elvytyspaketin. Hallitus kuitenkin tarvitsee eduskunnassa tukea oppositiopuolue kokoomukselta, jotta elvytyspaketti hyväksytään.

Toinen iso oppositiopuolue perussuomalaiset aikoo äänestää elvytyspakettia vastaan. Perussuomalaisten mielestä elvytyspaketti siirtää rahaa Suomesta Etelä-Eurooppaan.

EU:n elvytyspaketti on 750 miljardia euroa. Euroopan unioni aikoo tukea paketin avulla EU-maiden taloutta, jotta EU selviää koronakriisistä.

Suomen koronaluvut

Koronarokotus ruiskeita valmiina.
Jo yli 1,8 miljoonaa suomalaista on saanut koronarokotuksen. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että Suomessa on 1 uusi koronakuolema. Uusia koronatartuntoja on 280.

Koronarokotukset ovat edenneet hyvin. Jo yli 1,8 miljoonaa suomalaista on saanut koronarokotuksen.

Uudet tiedot kertovat, että koronarokotukset toimivat myös koronaviruksen muunnoksia eli variantteja vastaan.

Puolueiden kannatusluvut

Huhtikuun 2021 puoluekannatusmittaus. Kokoomus on noussut Perussuomalaisten ohi suurimmaksi puolueeksi, SDP on kolmantena.
Kuva: Ilkka Kemppinen / Yle

Kokoomus on nyt suosituin puolue. Näin kertoo Ylen uusi kannatusmittaus.

Kannatusmittauksessa ihmisiltä kysyttiin, mitä puoluetta he aikovat äänestää kuntavaaleissa.

Mittauksessa kokoomus sai eniten kannatusta, noin 20 prosenttia. Kokoomuksen kannatus on kasvanut etenkin Helsingissä ja muissa suurissa kaupungeissa.

Kokoomuksen perässä tulee perussuomalaiset. Perussuomalaiset oli vielä edellisessä mittauksessa ykköspaikalla.

SDP saa kannatusta melkein yhtä paljon kuin perussuomalaiset. Molempien puolueiden kannatus on noin 18 prosenttia.

Kokoomuksen, perussuomalaisten ja SDP:n kannatusluvut ovat lähellä toisiaan. Kilpailu suurimman puolueen paikasta on kova kuntavaaleihin asti. Kuntavaalit järjestetään 13. kesäkuuta.

Kaikkien puolueiden kannatusluvut löytyvät Ylen nettisivuilta.

Perjantain sää

sääkartta
Kuva: Yle

Suomessa liikkuu lumisateita. Perjantaina lumisateita tulee pohjoisessa.

Lumisateen takia ajokeli on huono. Lunta voi sataa yli 10 senttimetriä.

Sää on viileää. Perjantaina lämpötila on alle 10 astetta koko maassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä