Torstai 6.6.2019 (radio)

Uusi hallitus

Antti Rinteen hallitus ryhmäkuvassa Säätytalon portaissa.
Uudessa hallituksessa on 19 ministeriä Kuva: Pekka Tynell / Yle

Suomi on saanut uuden hallituksen.

Presidentti Sauli Niinistö myönsi iltapäivällä eron Juha Sipilän hallitukselle. Sen jälkeen presidentti nimitti uuden hallituksen.

Uudessa hallituksessa on mukana 5 puoletta eli SDP, keskusta, vihreät, vasemmistoliitto ja RKP. Uusi pääministeri on Antti Rinne

Ministereitä on yhteensä 19. Heistä 11 on naisia ja 8 miehiä.

Huumekuolemat

Huumeruisku pöydällä.
Huumekuolemien määrä on kasvanut koko Euroopassa. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Huumemyrkytykset ovat Suomessa yleinen kuolinsyy nuorilla miehillä. Alle 40-vuotiailla miehillä huumemyrkytykset ovat 2. yleisin kuolinsyy, kertoo Euroopan huumausaineiden seurantakeskuksen uusi raportti.

Väkilukuun suhteutettuna Suomesta ilmoitetaan 7. eniten huumekuolemia EU:n alueella.

Huumekuolemien kokonaismäärä on kasvanut 5 viime vuoden aikana koko Euroopassa.

Normandian maihinnousu

Emmanuel Macron ja Theresa May Ranskan Normandiassa torstaina 6. kesäkuuta.
Ranskan presidentti Emmanuel Macron ja Britannian pääministeri Theresa May osallistuivat maihinnousun muistotilaisuuteen Normandiassa Kuva: Philippe Wojazer / AFP

Ranskassa on muistettu Normandian maihinnousua. Maihinnousu tapahtui tasan 75 vuotta sitten.

6. kesäkuuta 1944 yli 150 000 liittoutuneiden sotilasta nousi maihin Normandiassa Ranskan rannikolla. Tuolloin natsi-Saksa miehitti Ranskaa.

Maihinnousun ensimmäisenä päivänä kuoli yli 4000 sotilasta ja yli 5000 haavoittui. Myös vastapuolen eli Saksan sotilaita kaatui ja haavoittui tuhansia.

Normandian maihinnousu vaikutti merkittävästi siihen, että Saksa hävisi sodan ja toinen maailmansota päättyi.

Uimavedet

Seelia Rahkola tekee spagaatin uimarannalla.
Seelia Rahkola kävi uimassa Pyynikin uimarannalla Tampereella. Kuva: Marjut Suomi / Yle

Suomen uimavedet ovat hyvälaatuisia.

Euroopan ympäristökeskus on tutkinut vedenlaatua yleisillä uimarannoilla. Raportti kertoo, että yli 90 prosenttia Suomen uimavesistä on laadultaan erinomaisia tai hyviä.

Suomessa on 300 yleistä uimarantaa. Vain 1 uimaranta luokiteltiin huonoksi.

Lämpöennätys

Sininen taivas aurinko ja pilviä.
Sää on helteistä myös huomenna. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Tänään on syntynyt kesän lämpöennätys. Lämpötila nousi yli 30 asteen monilla paikkakunnilla.

Esimerkiksi Kokemäellä mitattiin päivällä 30,9 astetta. Yli 30 astetta mitattiin myös esimerkiksi Jämsässä, Tampereella ja Alajärvellä.

Sää on tosi lämmintä myös huomenna. Ilmatieteen laitos varoittaa, että huomenna voi olla tukalaa hellettä koko maassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä