Torstai 6.8.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Puolueiden kannatus

Puoluekannatus heinäkuu.
Kuva: Ilkka Kemppinen / Yle

SDP on edelleen Suomen suosituin puolue. SDP:n kannatus on nyt 23,4 prosenttia. Ylen kysely kertoo, että SDP:n kannatus on noussut kuukaudessa 1,5 prosenttiyksikköä.

Kevään 2019 eduskuntavaaleista SDP:n kannatus on noussut 5,7 prosenttiyksikköä. SDP on pääministeri Sanna Marinin puolue.

Perussuomalaiset on toiseksi suurin puolue. Perussuomalaisten kannatus on nyt 18,9 prosenttia. Kannatus on vähän noussut. Perussuomalaiset on oppositiopuolue.

Kokoomuksen kannatus on laskenut vähän. Oppositiopuolue kokoomuksen kannatus on 17,3 prosenttia.

Uudet koronatartunnat

Mies kävelee raitiovaunusta ulos kasvomaski päässään.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL antaa ehkä ensi viikolla maskisuosituksen. Kuva: Arttu Timonen / Yle

Viranomaiset antavat ehkä ensi viikolla suosituksen, että kasvomaskia kannattaa käyttää julkisilla paikoilla. Kasvomaskin tarkoitus on, että koronavirus ei leviä.

Suomessa on todettu 20 uutta koronavirustartuntaa. Uusia tartuntoja on todettu tällä viikolla enemmän kuin viime viikolla.

Esimerkiksi matkailijat ovat tuoneet koronavirusta ulkomailta Suomeen. Matkailijat ovat saaneet tartunnan usein joko Ruotsista tai Balkanin maista.

Matkustusrajoitukset

Lentomatkustajia Helsinki-Vantaan lentokentällä 13. heinäkuuta.
Niin kutsutuista riskimaista Suomeen palaavalle suositellaan kahden viikon omaehtoista karanteenia. Silloin on vältettävä tapaamasta muita ihmisiä. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Hallitus on päättänyt rajoittaa Suomeen tuloa 3 maasta, koska niissä on enemmän koronavirustartuntoja kuin aiemmin. Riskimaiden listalle on lisätty Hollanti, Belgia ja Andorra. Rajoitus alkaa maanantaina.

Riskimaista Suomeen tuleville ihmisille suositellaan karanteenia. Silloin pitää välttää tapaamisia muiden ihmisten kanssa. Myös esimerkiksi Ruotsi ja Espanja ovat riskimaiden listalla.

Koronavirusta on ollut aiempaa enemmän Saksassa ja Tanskassa. Hallitus ei kuitenkaan lisännyt Saksaa ja Tanskaa riskimaiden listalle.

Sää lämpenee

Ylin lämpötila -säägrafiikka.
Kuva: Anniina Valtonen / Yle

Viikonloppuna on ehkä helle melkein koko maassa. Helle on silloin, kun lämpötila on yli 25 astetta.

Lämpimin päivä on todennäköisesti lauantai. Silloin lämpötila voi olla Länsi-Suomessa yli 27 astetta. Sunnuntaina Itä-Suomessa lämpötila voi nousta 27 asteeseen.

Ensi viikolla sää viilenee, mutta vettä ei sada paljon.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä