Torstai 7.11.2019 (radio)


Sami Virta on Vuoden selväsanainen

Mies, jolla on kunniakirja ja kukkakimppu.
Sami Virta on Vuoden selväsanainen. Kuva: Kaisa Kaatra / Selkokeskus

Vuoden selväsanainen on valittu.

Vuoden selväsanainen on Sami Virta. Virta sai palkinnon Helsingissä.

Vuoden selväsanainen -palkinto annetaan ihmiselle tai järjestölle, joka on edistänyt selkokieltä.

Iloisia ihmisiä, joilla on kukkakimppuja ja kunniakirjoja.
Vuoden selväsanainen -ehdokkaat (vasemalta oikealle): Klaara-verkosto, Sami Virta, Tiedekeskus Heureka. Voittajan valitsi yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä (kuvan keskellä). Kuva: Kaisa Kaatra / Selkokeskus

Tänä vuonna yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä valitsi Vuoden selväsanaisen. Ehdokkaita oli 3: Tiedekeskus Heureka, Helsingin yliopiston Klaara-verkosto ja Sami Virta.

Tiedekeskus Heurekan näyttelyjen tekstit ovat usein myös selkokielellä. Helsingin yliopiston Klaara-verkosto on edistänyt selkokielen tutkijoiden yhteistyötä Suomessa ja ulkomailla.

Voittaja eli Sami Virta on kokemusasiantuntija, eli hän tarvitsee selkokieltä myös itse. Virta on kertonut selkokielestä esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun Vuoden selväsanainen edustaa selkokielen kohderyhmää.

Oleskelulupien perusteet

Piirilevyä leikataan pihdeillä.
Esimerkiksi teknologiateollisuus tarvitsee työntekijöitä. Kuva: YLE / Jussi Kallioinen

Monet ulkomaalaiset hakevat Suomesta oleskelulupaa työn takia. Hakemusten määrä on kasvanut. Viime vuonna tehtiin yli 10 000 oleskelulupahakemusta työn perusteella.

Samaan aikaan turvapaikkahakemusten määrä on pienentynyt, koska turvapaikanhakijoita tulee Suomeen vähemmän.

Tavallisin syy muuttaa Suomeen on perhe. Viime vuonna yli 9000 hakijaa sai oleskeluluvan perhesiteen perusteella. Monet heistä olivat venäläisiä.

Wärtsilän irtisanomiset

Wärtsilän logo tehtaan seinässä.
Wärtsilä on iso firma. Kuva: Jukka Tyni / Yle

Wärtsilä vähentää työntekijöitä. Wärtsilä irtisanoo 92 työntekijää Suomessa. Suurin osa heistä on Vaasassa.

Wärtsilä valmistaa laivamoottoreita ja voimaloita. Wärtsilä toimii 70 maassa. Suomessa Wärtsilällä on melkein 4000 työntekijää.

Postin lakko

Postityöntekijä lajittelee
Noin 9000 Postin työntekijää aloittaa lakon maanantaina. Kuva: Mikko Koski / Yle

Postin lakko alkaa.

Noin 9000 Postin työntekijää lopettaa työt maanantaina. Tarkoitus on, että lakko kestää 2 viikkoa.

Lakon syynä on Postin ja sen työntekijöiden riita esimerkiksi palkoista.

Lakon aikana posti ei kulje normaalisti. Paketit myöhästyvät monta päivää, ja kirjeet jopa monta viikkoa. Jos asiakas lähettää kirjeen lakon aikana, se on perillä ehkä vasta ensi vuoden puolella.

Viikonlopun lämpötilat

Jääkiteitä ikkunassa
Pakkanen jatkuu pohjoisessa, etelässä lämpenee. Kuva: Pekka Sipilä / Yle

Viikonloppuna pohjoisen ja etelän lämpötilassa on iso ero.

Pohjois-Suomessa on pakkasta, Lapissa jopa yli 20 astetta. Etelä-Suomessa on noin 5 astetta lämmintä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä