yle.fi-etusivu

Torstai 7.12.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka paljon lintuja kuolee tuulivoimaloiden roottoreihin vuosittain?

Oikea vastaus:

Jokaiseen roottoriiin törmää ehkä pari lintua vuodessa.

2.Onko se paljon vai vähän?

Oikea vastaus:

Se on ainakin vähemmän kuin pelättiin silloin, kun tuulivoimaloiden rakentaminen Suomeen alkoi.

3.Mitä Politico-lehti kirjoittaa Jyrki Kataisesta?

Oikea vastaus:

Että Kataisella on paljon vaikutusvaltaa Euroopassa.

4.Millä sijalla Katainen on listalla, jonka Politico on laatinut vaikutusvaltaisista ihmisistä?

Oikea vastaus:

Hän on 7.

5.Mitä Lauttasaaressa on tapahtunut?

Oikea vastaus:

Siellä varastettiin yhteensä 25 Suomen lippua.

6.Mistä liput vietiin?

Oikea vastaus:

Taloyhtiöiden lipputangoista

7.Miksi liput vietiin?

Oikea vastaus:

Sitä ei tiedetä.

8.Millaisen tuomion lipun varastamisesta voi saada?

Oikea vastaus:

Sakkotuomion.

9.Kuinka moni ihminen katsoi itsenäisyyspäivän juhlaohjelmaa Ylen kanavilta?

Oikea vastaus:

3,6 miljoonaa ihmistä.

10.Kenen juhlapuku äänestettiin linnanjuhlien kauneimmaksi?

Oikea vastaus:

Minttu Räikkösen puku.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä