Torstai 7.12.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka paljon lintuja kuolee tuulivoimaloiden roottoreihin vuosittain?

Oikea vastaus:

Jokaiseen roottoriiin törmää ehkä pari lintua vuodessa.

2.Onko se paljon vai vähän?

Oikea vastaus:

Se on ainakin vähemmän kuin pelättiin silloin, kun tuulivoimaloiden rakentaminen Suomeen alkoi.

3.Mitä Politico-lehti kirjoittaa Jyrki Kataisesta?

Oikea vastaus:

Että Kataisella on paljon vaikutusvaltaa Euroopassa.

4.Millä sijalla Katainen on listalla, jonka Politico on laatinut vaikutusvaltaisista ihmisistä?

Oikea vastaus:

Hän on 7.

5.Mitä Lauttasaaressa on tapahtunut?

Oikea vastaus:

Siellä varastettiin yhteensä 25 Suomen lippua.

6.Mistä liput vietiin?

Oikea vastaus:

Taloyhtiöiden lipputangoista

7.Miksi liput vietiin?

Oikea vastaus:

Sitä ei tiedetä.

8.Millaisen tuomion lipun varastamisesta voi saada?

Oikea vastaus:

Sakkotuomion.

9.Kuinka moni ihminen katsoi itsenäisyyspäivän juhlaohjelmaa Ylen kanavilta?

Oikea vastaus:

3,6 miljoonaa ihmistä.

10.Kenen juhlapuku äänestettiin linnanjuhlien kauneimmaksi?

Oikea vastaus:

Minttu Räikkösen puku.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä