Torstai 7.12.2017 (radio)

Tuulivoimalat ja lintukuolemat

tuulivoimala
Tuulivoimalan roottori on vaarallinen linnuille. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Tuulivoimalat aiheuttavat luultua vähemmän lintukuolemia. Luonnontieteellisen museon tutkija Kalle Meller sanoo, että kunkin tuulivoimalan roottoriin törmää ehkä pari lintua vuodessa.

Kun tuulivoimaloita alettiin rakentaa Suomeen, uskottiin, että lintukuolemia sattuu paljon enemmän.

Tutkija Kalle Meller sanoo, että esimerkiksi pikkulinnut lentävät yleensä niin korkealla, että ne harvoin osuvat voimalan roottoreihin.

Politico-lehti arvioi Jyrki Kataista 

Jyrki Katainen
Politico-lehden mielestä Jyrki Kataisella on paljon vaikutusvaltaa Euroopan tulevaisuuteen. Kuva: Yle

Politiikan erikoislehti Politico kirjoittaa, että EU-komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen on yksi Euroopan vaikutusvaltaisimmista ihmisistä.

Politico on tehnyt listan ihmisistä, jotka lehden mielestä vaikuttavat ensi vuonna kaikkein eniten Euroopan tulevaisuuteen. Jyrki Katainen on listalla 7.

Politico kirjoittaa, että Kataisella on suuri rooli EU-komissiossa. Kataisen vastuulla ovat esimerkiksi EU:n puolustusyhteistyö ja talous- ja rahaliiton täydentäminen.

Varas vei Suomen lippuja

Suomen lippuja liehuu saloissa.
25 Suomen lippua katosi lipputangoista Helsingin Lauttasaaressa. Kuva: Yle

Helsingin Lauttasaaressa varastettiin itsenäisyyspäivänä iso määrä Suomen lippuja. Eri taloyhtiöiden lipputangoista varastettiin yhteensä 25 lippua, kertoo Vattuniemen kiinteistönhoidon huoltomies.

Liput vietiin iltahämärissä. Sitä ei tiedetä, kuka liput vei ja miksi.

Taloyhtiöt voivat tehdä varkaudesta rikosilmoituksen poliisille. Lipun varastamisesta tai häpäisystä voidaan tuomita sakkoihin.

Linnanjuhlien kaunein puku

Minttu ja Kimi Räikkönen Linnan juhlissa 6.12.2017
Minttu ja Kimi Räikkönen linnanjuhlissa. Kuva: AOP

Itsenäisyyspäivän juhlaohjelmat keräsivät suuren tv-yleisön. Ylen kanavilla itsenäisyysjuhlaa katsoi 3,6 miljoonaa ihmistä. 

Eniten tv-katsojia kiinnosti presidentin vastaanotto itsenäisyyspäivän iltana.

Tänä vuonna suomalaiset saivat äänestää, kenellä juhlavieraista oli kaunein puku. Ylen nettiäänestyksessä eniten ääniä sai Minttu Räikkösen juhlapuku. Minttu Räikkönen on kilpa-autoilija Kimi Räikkösen vaimo.

Terveisiä maapallon toiselta puolelta!

Lapset istuvat pöydän ääressä pelaamassa Afrikan tähti -lautapeliä.
Sydneyn suomikoululaiset pelaavat Afrikan tähteä, joka on suomalainen lautapeli.

Suomi-koulut eri puolilta maailmaa ovat tämän vuoden aikana lähettäneet onnitteluvideoita satavuotiaalle Suomelle.

Uusimmat terveiset tulevat  Australiasta, Sydneyn Suomi-koulusta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä