Torstai 7.2.2019 (radio)

Kehitysvammaisten hoitokodeissa on ongelmia

Kehitysvammaisten hoitokodeissa on ollut ongelmia. Kuva: YLE / Susanna Pekkarinen

Kehitysvammaisten hoitokodeissa on ollut ongelmia. Vammaisjärjestöt sanovat, että ongelmia on ollut monessa kunnassa.

Esimerkiksi Rovaniemellä Lapissa moni kehitysvammainen on muuttanut pois Esperin hoitokodista. Kehitysvammaisten perheet sanovat, että Esperin hoitokodissa on liian vähän työntekijöitä. Myös kehitysvammaisten lääkityksessä on ongelmia.

Vanhusten hoivakodeissa on ollut samanlaisia ongelmia.

Sdp on Ylen kannatusmittauksen suosituin puolue

Eduskuntatalo
Eduskuntavaalit järjestetään huhtikuussa. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomalaisten puolueiden kannatuksesta on tehty uusi mittaus.

Ylen mittaus kertoo, että Sdp on suosituin puolue. Sdp:n eli sosiaalidemokraattien kannatus on nyt noin 20 prosenttia.

Toiseksi eniten kannatusta saa kokoomus. Kokoomuksen kannatus on noin 17 prosenttia. Kolmantena on keskusta, jonka kannatus on alle 16 prosenttia.

Kaikkien 3 suurimman puolueen kannatus on laskenut. Kokoomuksen ja keskustan kannatus on huonoin pitkään aikaan.

Muista puolueista perussuomalaisten kannatus on noussut eniten. Myös vihreiden kannatus on noussut.

Eduskuntavaalit ovat huhtikuussa. Kaikkien puolueiden kannatusluvut ovat Ylen nettisivuilla. Nettisivut ovat osoitteessa yle.fi.

Suomessa kävi joulukuussa enemmän turisteja kuin vuosi sitten

joulupukki tallustaa talvimaisemassa
Lappi on joulukuussa suosittu turistikohde. Kuva: AOP

Suomessa käy enemmän ulkomaalaisia turisteja kuin ennen.

Joulukuussa Suomessa kävi eniten turisteja Britanniasta. Toiseksi suurin ryhmä oli venäläiset turistit. Myös Aasiasta tuli Suomeen enemmän ihmisiä kuin vuosi sitten.

Suurin osa ulkomaalaisista turisteista meni Lappiin.

Euroopan lentokentillä on vilkasta

Heathrow terminaali
Heathrow’n lentokenttä on Euroopan vilkkain. Kuva: Mark Richards / AOP

Ihmiset matkustavat lentokoneella enemmän kuin ennen.

Euroopassa lentokentillä kävi viime vuonna enemmän matkustajia kuin koskaan. Lentokentillä kävi yli 2,3 miljardia matkustajaa.

Euroopan vilkkaimmat lentokentät ovat Lontoon Heathrow, Pariisin Charles de Gaulle ja Amsterdamin Schiphol.

Kuukautiset saavat emojin

Kuukautis-emoji
Kuukautisten emoji on veripisara. Kuva: Plan International

Kuukautiset saavat oman emojin.

Emoji on kuva, jota käytetään esimerkiksi sosiaalisen median viesteissä. Kuukautisten emoji on veripisara.

Lastenoikeusjärjestö Plan sanoo, että kuukautisten emoji on hyvä asia. Planin mielestä kuukautiset ovat luonnollinen osa naisen elämää ja kuukautisista voi puhua ilman häpeää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä