Torstai 7.6.2018 (radio)


Terrorismituomio Ruotsissa

Rakhmat Akilov poistumassa oikeussalista 14. helmikuuta.
Rahkmat Akilov oikeudessa Tukholmassa. Kuva: Fredrik Sandberg / AOP

Suomen naapurimaassa Ruotsissa oikeus on antanut tuomion terrorismirikoksesta. Oikeus tuomitsi vankilaan uzbekistanilaisen Rahkmat Akilovin.

Akilov sai rangaistuksen iskusta, jonka hän teki viime vuonna. Hän ajoi kuorma-autolla ihmisten päälle Ruotsin pääkaupungissa Tukholmassa. 5 ihmistä kuoli ja 10 loukkaantui.

Ennen rikosta Akilov haki Ruotsista turvapaikkaa, mutta ei saanut sitä.

Suomalaisten ulkomaanmatkat

Viking- ja Silja Linen laivat satamassa
Suomalainen aloittaa ulkomaanmatkan usein satamasta. Kuva: Mauri Ratilainen / AOP

Suomalaiset tekevät paljon matkoja ulkomaille. Kun suomalainen matkustaa ulkomaille, hän menee usein johonkin naapurimaahan.

Suosituin matkakohde on Viro. Suomalaiset tekevät enemmän matkoja Viroon kuin mihinkään muuhun maahan. Suomalaisten matkat Viroon ovat kuitenkin vähentyneet tänä vuonna.

Toiseksi eniten suomalaiset käyvät Ruotsissa. Alkuvuoden aikana suomalaiset ovat tehneet matkoja Ruotsiin enemmän kuin vuosi sitten.

Naapurimaiden jälkeen suosituin matkakohde on Espanja. Myös matkojen määrä Espanjaan on kasvanut.

Ylen puoluekysely

Puoluekannatusmittaus touko-kesä
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Sosiaalidemokraatit eli SDP on suurin puolue Ylen uudessa kyselyssä.

20 prosenttia kyselyn vastaajista kannatti sosiaalidemokraatteja. SDP on oppositiopuolue, eli se ei ole hallituksessa.

Hallituspuolueet kokoomus ja keskusta jäävät SDP:n taakse. Kokoomuksen kannatus on vähän yli 19 prosenttia, ja keskustan kannatus on vähän alle 18 prosenttia.

3 suuren puolueen kannatus on niin lähellä toisiaan, että ensi vuoden eduskuntavaaleista voi tulla jännittävät. Vaalien jälkeen pääministerin paikka voi mennä SDP:n, kokoomuksen tai keskustan johtajalle.

Muiden puolueiden kannatuksessa ei ole isoja muutoksia. Tarkat luvut löytyvät Ylen nettisivuilta.

Suomen kieli Kiinassa

Taija Hämäläinen, lehtori Pekingissä.
Tässä opiskellaan suomea Pekingissä. Kuva: Taija Hämäläinen

Kiina järjestää talviolympialaiset vuonna 2022.

Kiina haluaa, että olympialaisissa on oppaita, jotka osaavat myös suomea. Siksi Hebein yliopisto aloittaa suomen kielen opetuksen.

Hebein yliopisto aikoo ottaa noin 50 tai 60 suomen kielen opiskelijaa. Yliopisto uskoo, että 4 vuoden päästä opiskelijat puhuvat sujuvaa suomea.

Nykyään suomea opetetaan Kiinassa Pekingin ja Tianjinin yliopistoissa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä