Torstai 7.7.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.


Puoluekannatus

Puoluekannatus heinäkuussa 2022
Kokoomus on suosituin puolue. Kuva: Yle

Yle on taas kysynyt suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat.

Suosituin puolue on kokoomus. Kokoomusta kannattaa melkein 24 prosenttia kyselyn vastaajista. Kokoomus on oppositiopuolue eli se ei ole hallituksessa. Kokoomuksen kannatus on laskenut hieman kesäkuusta.

Toiseksi suosituin puolue on SDP. SDP:tä kannattaa melkein 20 prosenttia kyselyn vastaajista. SDP on pääministeripuolue eli se on hallituksessa ja pääministeri on SDP:stä. SDP:n kannatus on noussut hieman kesäkuusta.

Kolmanneksi suosituin puolue on perussuomalaiset, jonka kannatus on 15 prosenttia.

Keskustapuolueen kannatus on vähän alle 12 prosenttia, vihreiden vähän alle 10 prosenttia ja vasemmistoliiton vähän alle 8 prosenttia. Keskusta, vihreät ja vasemmistoliitto ovat hallituspuolueita.

Rajavartiolaki

Rajamerkki Suomen valtakunnanrajalla.
Rajamerkki Suomen rajalla. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Eduskunta on hyväksynyt uuden rajavartiolain.

Rajavartiolakiin tulee aiempaa laajemmat mahdollisuudet rajoittaa rajaliikennettä poikkeustilanteissa. Jos esimerkiksi Venäjä lähettää Suomen rajalle paljon turvapaikanhakijoita, Suomi voi sulkea rajan.

Eduskunnassa oli paljon eri mielipiteitä uudesta rajavartiolaista. Lopulta eduskunta kuitenkin hyväksyi uuden lain yksimielisesti eli ilman äänestystä.

Britannian hallituskriisi

Boris Johnson.
Britannian pääministeri Boris Johnson eroaa. Kuva: Tejas Sandhu / AOP

Britannian hallituksessa on kriisi. Pääministeri Boris Johnson ilmoitti torstaina iltapäivällä, että hän eroaa konservatiivipuolueen johdosta ja pääministerin tehtävästä. Syy on se, että monet ministerit ja muut henkilöt Britannian hallinnossa ovat tyytymättömiä Johnsoniin.

Johnson sanoo, että hän haluaa kuitenkin olla pääministeri siihen asti, että hänelle on valittu seuraaja puolueessa.

Britannian uusi pääministeri nimitetään syksyllä, viimeistään lokakuussa. Vielä ei tiedetä, saako Johnson olla pääministeri siihen asti.

Koronatilanne

Sairaalahoidossa ja tehohoidossa olleet koronapoitlaat tilastografiikkaa.
Koronapotilaiden määrä on alkanut taas kasvaa. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Suomen koronatilanne on kääntynyt taas hieman huonompaan suuntaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että koronapotilaiden määrä sairaaloissa on alkanut taas kasvaa.

Torstaina päivällä sairaalahoidossa oli 475 koronapotilasta. Tehohoidossa oli 8 koronapotilasta.

Kevään ajan koronapotilaiden määrä väheni. Nyt sairaalahoidon kuormitus on kääntynyt huonompaan suuntaan.

Sää

Perjantain sääkartta.
Perjantaina pilvisyys vaihtelee. Välillä on pilvistä ja välillä paistaa aurinko.

Perjantaina pilvisyys vaihtelee, mutta enimmäkseen on poutaa eli ei sada. Pohjois-Lapissa tulee kuitenkin sadekuuroja. Lämpötila on enimmäkseen 17 ja 22 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä