Torstai 7.9.2017 (radio)

Nordean pääkonttori Helsinkiin

Nordean pääkonttori sisäänkäynti Tukholmassa.
Nordean pääkonttori on vielä tänään Tukholmassa. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Nordea-pankin pääkonttori siirtyy Ruotsista Suomeen.

Nordea siirtyy, koska Suomi kuuluu Euroopan pankkiunioniin mutta Ruotsi ei. Suomessa Nordealla on samat säännöt ja edut kuin monilla eurooppalaisilla kilpailijapankeilla. Nordealle on myös halvempaa pitää pääkonttori Suomessa.

Nordea-pankki toimii Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Se on näiden pohjoismaiden suurin pankki.

Suomelle on hyvää mainosta, kun Nordean pääkonttori siirtyy Helsinkiin. Se kertoo muillekin firmoille, että Suomessa kannattaa olla. 

Perussuomalaisten kannatus kasvoi

Grafiikka
Kokoomus on taas suosituin puolue. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Perussuomalainen puolue on nyt vähän suositumpi kuin kuukausi sitten. Ylen kyselyssä perussuomalaisia kannatti 10,3 prosenttia vastaajista. Perussuomalaisten suosio on ehkä kasvanut Turun puukotusten takia. Puukottaja on ulkomaalainen ja perussuomalaiset vastustavat maahanmuuttoa. 

Sininen ryhmä, joka erosi perussuomalaisista kesällä, sai kyselyssä vain 1,4 prosentin kannatuksen. 

Eniten kannattajia Ylen kyselyssä oli kokoomuksella: 20,8 prosenttia, ja toiseksi eniten Vihreillä: 17,8 prosenttia. Vihreillä on nyt melkein 5 prosenttia suurempi kannatus kuin viime keväänä. Keskustan ja SDP:n suosio on laskenut vähän.

50-vuotias Sibelius-monumentti on suosittu 

Tourists at Sibelius monument.
Sibelius-monumentti kiinnostaa turisteja. Kuva: Jyki Lyytikkä / Yle

Kuuluisa taideteos Sibelius-monumentti täyttää tänään torstaina 50 vuotta.

Taiteilija Eila Hiltunen suunnitteli monumentin Helsinkiin säveltäjä Jean Sibeliuksen kunniaksi. Monumentissa on 600 teräsputkea ja niiden vieressä Sibeliuksen kasvokuva. Kun monumentti valmistui vuonna 1967, suuri osa suomalaisista inhosi sitä. Monumentti oli liian moderni.

Nykyään Sibelius-monumentti on tosi suosittu. Noin puoli miljoonaa ihmistä käy katsomassa Sibelius-monumenttia joka vuosi. Se kiinnostaa myös monia ulkomaisia turisteja. 

Koululaiset ilmaiseksi bussilla

Koululaisia nousemassa bussiin.
Mikkelin koululaisille bussi on ilmainen myös vapaa-ajalla. Kuva: Tarja Nyyssönen / Yle

Koululaiset saavat ajaa bussilla ilmaiseksi Mikkelissä ja Pieksämäellä Itä-Suomessa.

Pieksämäellä paikallisbussit ovat olleet ilmaisia koululaisille jo neljä vuotta. Mikkelissä ilmaisia kyytejä kokeillaan tänä syksynä ensimmäistä kertaa. Koululaiset saavat ajaa bussilla ilmaiseksi myös vapaa-aikana.

Kunta säästää rahaa, kun sen ei tarvitse käyttää kalliita tilausbusseja koululuokkien retkiin. Paikallisbussit saavat lisää matkustajia, ja Pieksämäellä busseihin on tullut lisää myös sellaisia matkustajia, jotka ostavat lipun.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Tyttö piirtää Suomen lippua

Suomi 100: Suomalainen juttu

Koira vaaleanpunaisessa hupputakissa.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Iloisia ihmisiä kattoterassilla.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8 Osa 9 Osa 10

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä