Torstai 8.10.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta uutta koronatartuntaa tilastoitiin torstaina?

Oikea vastaus:

Melkein 300.

2.Missä koronavirus nyt leviää?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi oppilaitoksissa, päiväkodeissa ja ravintoloissa.

3.Mikä puolue saa eniten kannatusta Ylen kyselyssä?

Oikea vastaus:

SDP.

4.Miksi keskustan kannatus kiinnostaa nyt monia?

Oikea vastaus:

Keskusta sai syyskuussa uuden puheenjohtajan.

5.Mitä yhteistä on SDP:llä ja keskustalla?

Oikea vastaus:

Molemmat ovat hallituksessa.

6.Mitä ovat oppositiopuolueet?

Oikea vastaus:

Ne ovat puolueita, jotka eivät ole hallituksessa.

7.Mitkä ovat suurimmat hallituspuolueet?

Oikea vastaus:

Perussuomalaiset ja kokoomus.

8.Minkä palkinnon Louise Glück on voittanut?

Oikea vastaus:

Kirjallisuuden Nobel-palkinnon.

9.Mistä Glück on kotoisin?

Oikea vastaus:

Hän on amerikkalainen, ja hän on syntynyt New Yorkissa.

10.Mitä Glück kirjoittaa?

Oikea vastaus:

Runoja.

11.Onko nyt epätavallisen kylmää?

Oikea vastaus:

Ei ole, lämpötila on korkeampi kuin tavallisesti lokakuussa.

12.Onko sää nyt kuivaa?

Oikea vastaus:

Ei, vaan kosteaa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä