Torstai 8.10.2020 (radio)


Koronatartunnat

Ravintolatyöntekijä Tea Tähtinen laittaa kasvomaskia kasvoilleen.
Ravintoloissa yritetään estää koronaviruksen leviämistä. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Suomessa on paljon uusia koronatartuntoja. Torstaina raportoitiin melkein 300 uutta koronatartuntaa.

Suomen kaikkien koronatartuntojen määrä on jo yli 11 000.

Sosiaali- ja terveysministeriö arvioi, että Suomessa on nyt koronaepidemian toinen vaihe. Koronaepidemian ensimmäinen vaihe alkoi keväällä.

Koronavirus leviää nyt esimerkiksi oppilaitoksissa ja päiväkodeissa. Koronavirus on levinnyt myös ravintoloissa, ja siksi ravintolat eivät saa enää olla auki yöllä.

Puolueiden kannatus

Puoluekannatus 7.9.–6.10.2020
Kuva: Ilkka Kemppinen / Yle

Poliittisten puolueiden kannatuksessa ei ole tapahtunut isoja muutoksia.

Ylen uusi kysely kertoo, että SDP on edelleen Suomen suurin puolue. Noin 22 prosenttia kyselyn vastaajista kannattaa SDP:tä. SDP on pääministeri Sanna Marinin puolue.

Toiseksi suurin hallituspuolue on nyt keskusta. Keskustan kannatus on vähän alle 12 prosenttia. Keskustan kannatus ei ole noussut, vaikka puolue sai syyskuussa uuden puheenjohtajan, Annika Saarikon.

Myöskään oppositiopuolueiden kannatus ei ole paljon muuttunut. Oppositiopuolueet eivät ole mukana hallituksessa.

Suurin oppositiopuolue on perussuomalaiset. Perussuomalaisten kannatus on 19 prosenttia. Oppositiopuolue kokoomuksen kannatus on vähän alle 18 prosenttia.

Kaikkien puolueiden kannatusluvut löytyvät Ylen nettisivuilta. Osoite on yle.fi.

Kirjallisuuden Nobel

Kuvassa on Louise Glück ja Barack Obama.
Nobel-voittaja Louise Glück. Kuva: AOP

Kirjallisuuden Nobel-palkinnon saaja on valittu. Nobel-palkinnon voittaja on amerikkalainen Louise Glück.

Glück on 77-vuotias kirjailija. Hän syntyi New Yorkissa vuonna 1943

Glück kirjoittaa runoja. Glückin runot kertovat hyvin erilaisista asioista, esimerkiksi traumoista ja luonnosta.

Ruotsin akatemia kertoi kirjallisuuden Nobel-palkinnon saajan torstaina Tukholmassa. Palkinnon arvo on melkein miljoona euroa.

Sää

Lomarenkaan mökkiin kuuluva sauna Veikkolassa
Suomen syksy on kaunis. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Lämmin sää jatkuu Suomessa. Lämpötila on korkeampi kuin tavallisesti lokakuussa.

Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa lämpötila on 10 ja 15 asteen välillä, Pohjois-Suomessa on kylmempää.

Sää on myös kosteaa. Vettä sataa eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä