Torstai 8.3.2018 (radio)


Terveyspalvelujen uudistus

Anu Vehviläinen
Ministerit Anu Vehviläinen ja Annika Saarikko kertoivat hallituksen sote-suunnitelmista torstaina. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Sote-uudistus menee eteenpäin. Sote tarkoittaa sosiaalipalveluja ja terveyspalveluja.

Hallitus antoi torstaina lakiehdotuksen eduskunnalle. Lakiehdotuksen aihe on valinnanvapaus.

Hallitus ehdottaa, että ihminen saa itse valita, mistä hän hakee hoitoa. Hän voi valita julkiset tai yksityiset palvelut. Hinta on asiakkaalle sama.

Tavoite on, että ihmiset pääsevät hoitoon nopeammin kuin nyt. Myös tulevaisuudessa alan ammattilainen kuitenkin arvioi, mitä palveluja ihminen tarvitsee.

Eduskunta päättää todennäköisesti kesäkuussa, hyväksyykö se hallituksen ehdotuksen.

Sote-uudistuksesta on puhuttu Suomessa jo kauan. Sosiaalipalvelut ja terveyspalvelut pitää uudistaa, että rahat riittävät hyviin palveluihin koko Suomessa myös tulevaisuudessa.

Naisten koulutustaso

Naisopiskelija istuu pöydän ääressä ja lukee kirjaa sekä tekee muistiinpanoja. Pöydällä laukku ja vesipullo.
Suomessa suurin osa korkeakoulujen opiskelijoista on naisia. Kuva: YLE

Suomalaisilla naisilla on hyvä koulutus.

Talousjärjestö OECD vertasi eri maiden naisten koulutustasoa. Suomalaisilla naisilla on kolmanneksi paras koulutus. Vain Kanadassa ja Israelissa naisilla on parempi koulutus kuin Suomessa.

Vähän yli 50 prosenttia suomalaisista naisista on saanut korkean asteen koulutuksen. Tilastossa ovat silloin mukana yli 25-vuotiaat.

Naiset ovat Suomessa nykyään paremmin koulutettuja kuin miehet. Noin 60 prosenttia korkeakoulututkinnon suorittajista on naisia.

Hautajaiset ilman vieraita

Risti ruumisarkussa.
Joskus hautajaisissa ei ole yhtää vierasta. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Suomessa kuolee paljon yksinäisiä ihmisiä.

Viime vuonna yli 200 suomalaisen hautajaisissa ei ollut yhtään vierasta. Tieto on Suomen luterilaisen kirkon tilastosta.

Suurissa kaupungeissa on eniten hautajaisia, joissa ei ole yhtään vierasta. Helsingissä Oulunkylän kappelissa on joka viikko oma vuoro hautajaisille, joissa ei ole vieraita.

Ruotsalaisten tiedot Suomesta

Tove Jansson
Ruotsalaiset tuntevat Muumi-kirjojen kirjoittajan Tove Janssonin. Kuva: Pekka Elomaa

Suomen naapurimaan Ruotsin asukkaat suhtautuvat Suomeen positiivisesti.

Uusi tutkimus kertoo, että vähän yli 70 prosenttia ruotsalaisista suhtautuu Suomeen positiivisesti. Noin 50 prosenttia ruotsalaisista on sitä mieltä, että Suomi on moderni maa.

Tutkimus kertoo myös, että ruotsalaiset tietävät Suomesta melko vähän. Monet kuitenkin haluavat saada tietää enemmän.

Mitkä asiat Suomesta sitten ovat ruotsalaisille tuttuja? Ainakin Sauna, Sibelius ja muumit.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä