Torstai 8.6.2017 (radio)

 

Puolueiden kannatus

Ville Niinistö
Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö. Vihreiden kannatus on noussut Niinistön aikana. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Kokoomus on edelleen Suomen suosituin puolue, kertoo Ylen puoluekysely. Kyselyn vastaajista vähän yli 20 prosenttia kannatti kokoomusta.

Toiseksi eniten kannatusta sai keskusta, vähän yli 18 prosenttia. Keskusta ja kokoomus ovat hallituksessa.

Sosiaalidemokraatit eli SDP on pudonnut kolmanneksi. Sen kannatus jäi alle 18 prosentin. SDP ei ole hallituksessa, se on opposition suurin puolue.

Toisen oppositiopuolueen, vihreiden, kannatus on noussut. Vihreät oli kyselyn neljänneksi suurin puolue, sen kannatus oli noin 15 prosenttia.

Vihreiden taakse jäi perussuomalaiset, joka on hallituksessa kokoomuksen ja keskustan kanssa. Perussuomalaisten kannatus kyselyssä oli 9 prosenttia.

Britanniassa vaalit

Jeremy Corbyn ja Theresa May.
Britannian työväenpuolueen johtaja Jeremy Corbyn ja konservatiivien johtaja Theresa May. Kuva: Dan Kitwood, Lindsey Parnaby / AFP

Britanniassa on torstaina järjestetty vaalit. Britit ovat äänestäneet parlamenttivaaleissa.

Britannian suurimmat puolueet ovat konservatiivit ja työväenpuolue. Pääministeri Theresa May on konservatiivien johtaja, ja hän saa jatkaa pääministerinä, jos konservatiivipuolue voittaa vaalit.

Mayn kilpailija on työväenpuolueen johtaja Jeremy Corbyn. Perjantaina selviää, kumpi puoluejohtajista on vaalien jälkeen Britannian pääministeri. Mielipidekyselyissä konservatiivit ovat saaneet enemmän kannatusta kuin työväenpuolue.

Kukat myöhässä

Mustikka kukkii.
Mustikan kukkia voi nähdä vasta Etelä-Suomessa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Kasvit kukkivat tänä kesänä myöhemmin kuin tavallisesti. Kevät oli kylmä, ja siksi kukat ovat noin 2 viikkoa myöhässä.

Esimerkiksi mustikka kukkii vasta Etelä-Suomessa. Kesäkuun sää ratkaisee, kuinka paljon mustikkaan tulee kukkia ja myöhemmin marjoja.

Myös tuomen kukkia on nähty vasta Etelä-Suomessa ja osassa Keski-Suomea. Tuomi on puu, jonka kukkien tuoksu on monille suomalaisille kesän paras tuoksu.

Laskettelua kesäsäässä

Saariselkä Iisakkipään huippu 7. kesäkuuta 2017.
Saariselän laskettelurinteissä on vielä lunta. Kuva: Eki Saniola / Ski Saariselkä

Lapissa voi vielä hiihtää, vaikka sää on lämmennyt. Kevät oli niin kylmä, että lunta on vielä jäljellä.

Myös laskettelu onnistuu. Saariselän hiihtokeskus avasi laskettelurinteet torstaina. Laskettelemaan pääsee lauantaihin asti.

Lasketella voi nyt kesäisessä säässä. Lappiin on luvattu lauantaihin asti noin 20 astetta lämmintä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä