Torstai 8.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronatartuntojen määrä on noussut

Hoitaja otti nenä-nielunäytettä Mehiläisen drive-in-testausasemalla Helsingissä 2. heinäkuuta.
Koronatestiä otetaan. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomi ja muut EU-maat varautuvat koronapandemiassa jo kolmanteen rokotekierrokseen.

Lisärokotuksia voi tulla, jos nykyiset 2 rokotetta eivät suojaa ihmisiä tarpeeksi. Myös virusmuunnokset voivat lisätä kolmannen rokotuksen tarvetta.

Tänään on raportoitu 300 uutta koronatartuntaa.

Kasvu johtuu enimmäkseen jalkapallon EM-kisaturistien tartunnoista. Pietarin kisoista Venäjältä on tullut yli 480 tartuntaa. Jatkotartuntoja on 165.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sanoo, että koronavirus on levinnyt myös ravintoloissa.

Kokoomus on kärjessä Ylen kyselyssä

14.6.–6.7.2021 Tehty puoluekannatusmittaus. Kolme suurinta puoluetta ovat Kokoomus, SDP ja Perussuomalaiset.
Kuva: Ilkka Kemppinen / Yle

Kokoomus on suosituin eduskuntavaalipuolue, kertoo Ylen uusi mittaus. Kokoomuksen kannatus oli 19,8 prosenttia.

Toiseksi suosituin oli SDP, 19,6 prosenttia. Perussuomalaisten kannatus oli 17,8 prosenttia.

Keskusta sai mittauksessa 13,5 prosentin kannatuksen. Vihreät saivat 10,4 prosenttia ja vasemmistoliitto tasan 8 prosenttia.

RKP:n kannatus oli 4,5 ja kristillisdemokraattien 3,3 prosenttia. Liike nyt sai 1,9 prosentin kannatuksen.

Riikka Purra pyrkii puheenjohtajaksi

Perussuomalaisten ensimmäinen varapuheenjohtaja Riikka Purra tiedotustilaisuudessaan Helsingissä 8. heinäkuuta.
Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Kansanedustaja Riikka Purra pyrkii perussuomalaisten puheenjohtajaksi.

Hän on nyt puolueen varapuheenjohtaja. Purra piti ehdokkuudesta tiedotustilaisuuden.

Seuraava puheenjohtaja valitaan puoluekokouksessa elokuussa.

Kisaan ovat aiemmin ilmoittautuneet kansanedustaja Sakari Puisto Pirkanmaalta ja lohjalainen Ossi Tiihonen.

Perussuomalaisten nykyinen puheenjohtaja Jussi Halla-aho ei enää asetu ehdolle.

Purra sanoi tiedotustilaisuudessa, että puolueen tavoite on edelleen tiukentaa maahanmuuttopolitiikkaa.

Teitä päällystetään nyt vähemmän

Asfalttityöntekijä, konemies Martin Myllärinen.
Tietä päällystetään asfalttikoneella. Kuva: Sini Järnström/ Yle

Öljyn hinta on noussut. Samalla asfaltin raaka-aineen eli bitumin hinta on noussut.

Teitä voidaan päällystää uudelleen vähemmän. Myös määrärahoja on vähemmän kuin edellisvuonna. Tänä vuonna päällystämiseen on vain 100 miljoonaa euroa.

Teitä asfaltoidaan vain puolet viime vuoteen verrattuna. Viime vuonna päällystettiin noin 4000 kilometriä. Se oli pisin määrä 15 vuoteen.

Merialueilla on paljon sinilevää

Sinilevää veden pinnalla.
Sinileväistä vettä ei saa niellä eikä käyttää pesu- tai löylyvetenä. Kuva: Pirjo Ferin / SYKE

Lämmin ja tyyni sää on lisännyt sinilevien kasvua. Sinilevää on varsinkin merialueilla, kertoo Suomen ympäristökeskus.

Suomenlahden, Saaristomeren ja Perämeren rannikoilla sinilevää on poikkeuksellisen paljon.

Järvissä sinilevää on vähän.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä