Torstai 8.8.2019 (radio)


Ilmasto lämpenee

Sademetsää poltetaan karjatalouden tieltä Parán osavaltiossa Brasiliassa.
Ilmaston lämpenee, kun metsät vähenevät. Kuva: Dylan Garcia / AOP

Ilmastonmuutoksesta on julkaistu uusi raportti. Raportin on tehnyt IPCC eli Hallitustenvälinen ilmastopaneeli.

Raportti kertoo, että maapallon lämpötila on noussut. Keskilämpötila on noussut maa-alueilla vähän yli 100 vuodessa noin 1,5 astetta. Jos merialueet lasketaan mukaan, lämpötila on noussut noin 1 asteen.

Ilmaston lämpenemiseen on monta syytä. Yksi syy on se, että ihmiset hävittävät metsiä. Metsiä esimerkiksi poltetaan ja tilalle tulee laidunmaita karjalle.

Ruuan tuotanto lämmittää ilmastoa. Ihmisten pitää syödä vähemmän lihaa ja heittää vähemmän ruokaa roskiin, raportissa vaaditaan.

Ilmastonmuutos näkyy jo maapallolla esimerkiksi niin, että hellejaksot ovat kuumempia ja pitempiä kuin ennen. Ilmastonmuutoksen takia kaikilla ihmisillä ei ole tarpeeksi ruokaa ja puhdasta vettä.

Putin tulee vierailulle

Sauli Niinistö Vladimir Putin
Presidentti Niinistö ja Putin tapasivat huhtikuussa Pietarissa. Kuva: Anatoly Maltsev / EPA

Venäjä presidentti Vladimir Putin vierailee pian Suomessa. Putin tulee Suomeen elokuun loppupuolella.

Putin tapaa Suomessa presidentti Sauli Niinistön. Presidentit aikovat keskustella Suomen ja Venäjän suhteista ja kansainvälisistä asioista.

Perussuomalaiset saa eniten kannatusta

Puoluekannatus
Puolueiden kannatuksessa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Kuva: Kerttu Kamula / Yle

Yle on taas kysynyt suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat.

Eniten kannatusta saa perussuomalaiset. Noin 20 prosenttia vastaajista kannattaa perussuomalaisia.

Toiseksi eniten kannatusta saa kokoomus. Kokoomuksen kannatus on melkein 17 prosenttia.

Perussuomalaiset ja kokoomus ovat oppositiopuolueita, eli ne eivät ole hallituksessa.

Hallituspuolueiden kannatus on yhteensä vähän noussut. Suurin hallituspuolue on SDP. Sen kannatus on noin 16 prosenttia.

Kaikkien puolueiden kannatusluvut löytyvät osoitteesta yle.fi.

Kuuteille perustettiin hoitopaikka

Kuutti sai alkuvaiheessa letkun kautta ravintoa.
Kuutti uudessa hoitopaikassa. Kuva: Petri Vironen / Yle

Saimaannorpan poikasille eli kuuteille on perustettu hoitopaikka. Huonokuntoiset kuutit voivat nyt päästä hoitoon Puumalaan, Saimaalle.

Hoitopaikan perustajat ovat vapaaehtoisia eläinlääkäreitä. Hoitopaikka avattiin tiistaina, ja samana päivänä tuli myös ensimmäinen potilas.

Kuutit pääsevät vapauteen, kun ne ovat terveitä. Ihmiset haluavat pelastaa saimaannorppien poikasia, koska saimaannorppa on harvinainen eläin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä