Torstai 9.11.2017 (radio)


Suomen talous kasvaa

Kontteja rivissä HaminaKotkan Mussalon satamassa mereltä käsin nähtynä.
Suomalaisia tavaroita viedään ulkomaille. Kuva: Miina Sillanpää / Yle

Suomen taloudella menee hyvin. Euroopan komissio ennustaa, että Suomen talous kasvaa nopeasti.

Komissio arvioi, että Suomen talous kasvaa tänä vuonna 3,3 prosenttia. Koko euroalueella talous kasvaa vain 2,2 prosenttia. Euroalueeseen kuuluvat maat, joiden raha on euro.

Koska Suomen talous kasvaa nopeasti, Suomen velka ei enää kasva niin nopeaa vauhtia kuin ennen.

Suomen taloudella meni huonosti monta vuotta. Siksi suomalaiset ovat iloisia, että tilanne on nyt parempi.

USA ja Kiina tekivät kauppoja

Xi Jinping ja Donald Trump tiedotustilaisuudessa Pekingissä torstaina.
Xi Jinping ja Donald Trump tapasivat Pekingissä torstaina. Kuva: Roman Pilipey / EPA

Kiinan presidentti Xi Jin-ping ja USA:n presidentti Donald Trump ovat tavanneet Kiinan pääkaupungissa Pekingissä. Amerikkalaiset ja kiinalaiset sopivat tapaamisessa suurista kaupoista.

Kiina aikoo ostaa USA:sta esimerkiksi lentokoneita. Kiina ostaa 300 lentokonetta Boeing-firmalta. Hinta on 37 miljardia dollaria.

Maat tekivät myös muita kauppoja. Kauppojen arvo on yhteensä 250 miljardia dollaria.

Äitiyspakkaus on 80-vuotias

KELA äitiyspakkauslaatikko 2018
Vuoden 2018 äitiyspakkaus. Kuva: Kela

Suomalainen äitiyspakkaus täyttää tänä vuonna 80 vuotta.

Suomessa kaikki äidit saavat äitiyspakkauksen. Äitiyspakkauksessa on vauvan vaatteita ja tarvikkeita, joilla äiti voi hoitaa vauvaa.

Vaatteet ja tarvikkeet ovat kauniissa pahvilaatikossa. Pieni vauva voi myös nukkua pahvilaatikossa.

Äitiyspakkaus on joka vuosi erilainen. Torstaina kerrottiin, minkä näköinen on ensi vuoden äitiyspakkaus.

Ensi vuoden äitiyspakkauksen suunnittelija on helsinkiläinen Robert Lönnqvist. Pakkauksen kuviot ovat eläimiä, esimerkiksi karhuja ja norsuja.

Lönnqvist halusi kuvioihin myös eläimiä, joita ei ole Suomen luonnossa. Hän toivoo, että Suomi on avoin maa, jossa kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia.

Helsingin yliopistomuseolla aukesi torstaina näyttely, jonka nimi on Baby in the Box. Yleisö voi nähdä museossa vanhoja äitiyspakkauksia.

Suomi 100: Metsä

Metsä. Auringon valo siivilöityy oksien läpi.
Metsän hiljaisuus ja rauha tekee hyvää ihmiselle. Kuva: Pentti Kallinen

Metsä on suomalaisille rakas. Suomessa kaikki saavat mennä metsään milloin tahansa, ja kaikki saavat poimia metsästä marjoja, sieniä ja kukkia.

Selkouutisten nettisivuilla jatkuu sarja Suomalainen juttu. Uuden osan aiheena on metsä. Sarjan videot löytyvät osoitteesta yle.fi/selkouutiset, sivulta Suomi 100.

Suomi 100: Metsä

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä