Torstai 9.1.2020 (radio)

Iranin onnettomuuskone oli tulessa ennen syöksyä

Turmakoneen jäänteitä tutkittiin Teheranin lentokentän lähistöllä..
Turmakoneen jäänteitä tutkitaan Teheranin lentokentän lähistöllä. Kuva: Rex Features / AOP

Iranin onnettomuuskoneesta on uutta tietoa.

Matkustajakone syttyi tuleen ennen kuin putosi maahan. Kone yritti myös palata takaisin lentokentälle. Asiasta kertovat iranilaiset tutkijat.

Tutkijat sanovat, että koneeseen tuli tekninen vika pian nousun jälkeen. Tutkijat eivät kerro, millainen tekninen vika oli. Kone ei kuitenkaan lähettänyt hätäviestiä.

Toistaiseksi ei ole löytynyt mitään merkkejä siitä, että onnettomuus liittyy Iranin ja Yhdysvaltain väliseen konfliktiin.

Onnettomuus tapahtui keskiviikkona ja siinä kuoli 176 ihmistä. Kone oli matkalla Iranin Teheranista Ukrainan Kiovaan.

Australiassa varoitetaan uusista maastopaloista

Kengurut pakenivat paloa Cooman lähistöllä Australiassa 4. tammikuuta.
Maastopalot ovat piinanneet Australiaa kuukausia. Kengurut pakenivat paloa Kaakkois-Australian Coomassa 4. tammikuuta. Kuva: Saeed Khan / AFP

Australiassa pelätään uusia maastopaloja.

Perjantaista on tulossa tosi kuuma päivä Australian itäosissa. Lämpötila voi nousta yli 40 asteeseen. Myös tuuli on kovaa.

Kuuma ja tuulinen sää pahentaa tulipaloja. Australiassa on jo tällä hetkellä lähes 150 tulipaloa maastossa.

Viranomaiset sanovat, että ihmisten kannattaa lähteä pois kodeistaan joillakin alueilla. Victorian osavaltiossa on hätätila.

Ainakin 26 ihmistä on kuollut Australian maastopaloissa. Tuhannet ihmiset ovat menettäneet kotinsa.

Suomessa hukkui viime vuonna 90 ihmistä

Pelastusrengas joen rannalla.
Toukokuun ja elokuun välisenä aikana hukkuneita tilastoitiin 56. Kuva: Linus Hoffman / Yle

Suomessa hukkui viime vuonna 90 ihmistä. Vuonna 2018 hukkui 94 ihmistä ja vuonna 2017 hukkuneita oli 83.

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto kertoo, että miehiä hukkui paljon enemmän kuin naisia. Kesällä hukkui enemmän ihmisiä kuin muina vuodenaikoina. Toukokuun ja elokuun välisenä aikana hukkuneita oli 56.

Eniten ihmisiä hukkuu, kun he lähtevät uimaan tai veneilemään. Jäihin putosi talvella 6 ihmistä ja sukellusonnettomuuksia oli 3.

Naisilla on aiempaa enemmän pääosia menestyselokuvissa

Gerta Gerwigin ohjaama Pikku Naisia saa Suomen ensi-iltansa tammikuun lopussa.
Greta Gerwigin ohjaama Pikku Naisia saa Suomen ensi-iltansa tammikuun lopussa.

Nainen pääsee kansainvälisen menestyselokuvan pääosaan useammin kuin ennen.

Tutkimus kertoo, että naiset näyttelivät 40 prosenttia viime vuoden menestyselokuvien pääosista. Esimerkiksi vuonna 2011 nainen oli pääosassa vain 11 prosentissa menestyselokuvista.

Tasa-arvo ei vielä toteudu Hollywoodissa. Esimerkiksi kaikista puherooleista vain noin 30 prosenttia on naisilla.

Elokuvien naispääosista puolestaan suuri osa on valkoisilla naisilla.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä