Torstai 9.3.2017 (radio)

 

Vuokrat Suomessa

Kerrostalon sisäpiha
Suurimmat vuokrat ovat Helsingin seudulla. Kuva: Terri Niemi / Yle

Vuokrat ovat nousseet. Vuonna 2016 vuokrat nousivat yli 2 prosenttia.

Vuokralaisen piti viime vuonna maksaa vuokraa yleensä noin 14 euroa neliömetriltä.

Helsingin seudulla vuokrat ovat suuremmat kuin muualla. Viime vuonna vuokralainen maksoi vuokraa yleensä vähän yli 18 euroa neliömetriltä, jos hän asui Helsingin seudulla.

Lentoja perutaan

Lentoyhtiö Finnairin kone Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Finnair peruu lentoja lakon takia. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Finnair peruu lentoja perjantaina. Finnair peruu yli 100 lentoa Suomessa ja Euroopassa.

Finnair peruu lentoja lakon takia. Perjantaina työnteon lopettavat työntekijät, jotka hoitavat matkatavaroita ja turvatarkastuksia.

Lakon takia Helsingin lentokentällä on perjantaina todennäköisesti ruuhkaa.

Väärät viestit

Tekstiviesti
Väärä viesti voi olla pelottava. Kuva: Yle

Uuden puhelinnumeron omistajalla on joskus ikävä ongelma: Hän saa vääriä viestejä. Viestit on tarkoitettu numeron edelliselle omistajalle.

Puhelinfirmat sanovat, että puhelinnumero on pois käytöstä ainakin 6 kuukautta, ennen kuin se annetaan uudelle omistajalle. Aina se ei kuitenkaan riitä.

Jos vääriä viestejä tulee paljon, asiakas saa vaihtaa numeron ilmaiseksi.

Uudet hotellit

Clarion-hotelli.
Clarion on yksi Helsingin uusista hotelleista. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Suomeen rakennetaan uusia hotelleja.

Hotelleja tarvitaan, koska matkailu kasvaa Suomessa. Turisteja tulee esimerkiksi Venäjältä ja Aasiasta.

Suomessa käytetään hotellien ja kylpylöiden rakentamiseen miljardi euroa vuosina 2015-2020.

Myös norjalaiset ovat tulleet mukaan Suomen hotellibisnekseen. Esimerkiksi Petter Stordalen rakentaa hotelleja Suomeen. Hän omistaa Nordic Choice -hotellit, joita on eri Pohjoismaissa. Hän haluaa, että Nordic Choice -hotellien asiakkaat löytävät myös Suomen.

Suomalaiset kalsarikännit

Emojit
Kalsarikänneistä on tehty myös emoji. Kuva: Ulkoministeriö

Kansainvälinen muotilehti Vogue kirjoittaa Suomesta. Lehti on löytänyt Suomesta kiinnostavan trendin. Se on kalsarikännit.

Kalsarikännit tarkoittaa sitä, että ihminen juo alkoholia yksin kotona vain alusvaatteet päällä. Voguen mielestä kalsarikännit kertoo hyvin, minkälainen on viikonloppu, kun ei ole mitään tekemistä.

Vogue kirjoittaa myös, että sen sivuilla on ollut kuvia kalsarikänneistä jo 40 vuotta sitten. Voguen vanhoissa kuvissa kauniit mallit juovat shampanjaa kotona alusvaatteet päällä. Suomalaisten mielestä Vogue ei anna ihan oikeaa kuvaa suomalaisista kalsarikänneistä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä