Torstai 9.4.2020 (radio)

Ylen puoluekannatuskysely

Maaliskuun puoluekannatusmittaus.
SDP:n suosio on kasvanut. Kuva: Ilkka Kemppinen / Yle

Yle on taas kysynyt suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat.

Eniten kannatusta saa perussuomalaiset. 20 % vastaajista kannattaa perussuomalaisia. Toiseksi eniten kannatusta saa SDP. Melkein 20 % vastaajista kannattaa SDP:tä. Kolmanneksi eniten kannatusta saa kokoomus.

SDP:n kannatus on noussut kokoomusta isommaksi. Perussuomalaiset ja kokoomus ovat oppositiopuolueita, eli ne eivät ole hallituksessa.

Kaikkien puolueiden kannatusluvut ovat osoitteessa yle.fi.


Koronatilanne Suomessa

Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen kyltti.
THL eli Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on kertonut torstaina Suomen koronavirustilanteesta. Tautiin, jonka koronavirus aiheuttaa, on kuollut Suomessa nyt 42 ihmistä. Kuolleiden määrä on noussut kahdella keskiviikosta.

Koronaviruksen vuoksi sairaalassa on 244 potilasta, joista 82 on tehohoidossa.

Suomessa on yli 2 600 varmistettua koronavirustartuntaa.

>> Tietoa koronaviruksesta

Poliisi valvoo Uudenmaan rajaa pääsiäisenä

Poliisi tarkastaa autoilijoita Uudenmaan rajalla.
Poliisi valvoo Uudenmaan rajaa. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Poliisi on aloittanut pääsiäisen takia Uudenmaan rajan tehovalvonnan.

Tavallisesti monet ihmiset menevät pääsiäisenä mökille. Nyt Suomessa on liikkumisrajoituksia ja Uudenmaan rajan yli saa mennä vain välttämättömästä syystä, esimerkiksi töihin. Vapaa-ajanmatka esimerkiksi mökille ei ole välttämätön syy.

Poliisi valvoo liikennettä Uudenmaan rajalla noin 40 tarkastuspisteellä. Poliisi valvoo myös junien matkustajia.

Pääsykokeet tehdään etänä

Yliopiston pääsykokeet.
Nuoria yliopiston pääsykokeessa. Kuva: Yle

Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen valintakokeet järjestetään tänä keväänä etäkokeena.

Koronatilanteen takia yliopistot ja korkeakoulut eivät voi järjestää perinteisiä valintakokeita.

Etäkokeessa hakijat tekevät esimerkiksi tehtäviä kotona tietokoneella. Yliopistot voivat valita opiskelijoita myös esimerkiksi todistusten perusteella.

Valamon luostari joutui talousvaikeuksiin

Valamon luostarin pääkirkko Heinävedellä.
Valamon luostarin pääkirkko Heinävedellä. Kuva: Marja-Liisa Kämppi / Yle

Valamon luostari Heinävedellä on joutunut talousvaikeuksiin koronatilanteen takia.

Tavallisesti Valamon luostarissa käy paljon ihmisiä pääsiäisenä, joka on ortodoksisen kirkon tärkein juhla.

Nyt Valamon luostarin ravintola, hotelli, matkamuistomyymälä ja opisto ovat kiinni eikä luostari saa tuloja. Valamon luostarin rahat riittävät, jos se saa avata ovet kesällä.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä