Torstai 9.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronatilanne

Hautausmaa Bahiassa 5. kesäkuuta
Brasiliassa on kuollut paljon ihmisiä koronan takia. Kuva: AOP

Koronaviruksen leviäminen maailmalla jatkuu.

Koko maailmassa on löydetty jo yli 12 miljoonaa koronatartuntaa. Noin 550 000 ihmistä on kuollut koronaviruksen takia.

Koronavirus leviää nyt erityisesti Amerikassa. Eniten koronatartuntoja on USA:ssa ja Brasiliassa.

Euroopassa koronatilanne on rauhallinen. Siksi suomalaisten matkustusrajoituksia helpotetaan.

Ensi maanantaista alkaen suomalaiset saavat matkustaa moniin Euroopan maihin ilman karanteenia. Suomalaisten ei tarvitse enää jäädä kotiin 2 viikoksi, kun he palaavat esimerkiksi Kreikasta, Italiasta tai Saksasta.

Poliisin hälytysaika

Poliisiauto.
Poliisille halutaan ohjeet siitä, kuinka nopeasti sen pitää olla paikalla hälytyksen jälkeen. Kuva: Isto Janhunen / Yle

Suomessa mietitään, kuinka nopeasti poliisin pitää tulla paikalle, kun se saa hälytyksen.

Poliisihallituksen työryhmä ehdottaa, että aika voi olla eripituinen eri osissa Suomea. Työryhmän ehdotus on, että suurissa kaupungeissa poliisin pitää tulla paikalle 11 minuutissa. Maaseudulla aika voi olla pitempi, jopa 55 minuuttia.

Sisäministeriö alkaa nyt arvioida työryhmän ehdotusta. Poliisiasiat kuuluvat sisäministeriölle.

Suomen hallituksen tavoite on, että poliisi saa selvät ohjeet, kuinka nopeasti sen pitää olla paikalla hälytyksen jälkeen.

Sukellusonnettomuus

Karttakuva, jossa merkattuna Fiskeböl.
Onnettomuus tapahtui Fiskebölin kylässä Norjassa. Kuva: Yle

Norjassa on tapahtunut sukellusonnettomuus, jossa kuoli suomalainen mies. Onnettomuus tapahtui Pohjois-Norjan rannikolla.

Onnettomuudessa kuoli noin 60-vuotias suomalainen sukeltaja. Sukeltaja saatiin pois vedestä, mutta häntä ei voitu enää pelastaa.

Vielä ei tiedetä, mikä oli onnettomuuden syy. Norjan poliisi tutkii asiaa.

Ampuminen ravintolassa

Poliisiauto pysäköitynä ravintola Pataässän edustalla.
Ampumistapaus oli Helsingin keskustassa. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Poliisi on kertonut helsinkiläisen ravintolan ampumistapauksesta. Poliisi sanoo, että ampuminen oli vahinko.

Nuori mies oli ravintolassa keskiviikkoiltana, ja hänellä oli ase housuntaskussa. Ase laukesi vahingossa. Luoti osui ravintolan asiakkaaseen, joka vietiin sairaalaan.

Ampumisen jälkeen mies yritti piilottaa aseen. Hänellä ei ollut lupaa pitää asetta.

Poliisi tutkii tapausta.

Lauantaina myrskyää

Lauantain sääkartta.
Kuva: Yle Sää

Suomeen odotetaan lauantaina myrskyisää säätä. Tuuli on kovaa ja vettä sataa rajusti Etelä- ja Keski-Suomessa.

Tuuli puhaltaa tosi kovaa merellä, ja veneilijöiden on hyvä olla varovaisia. Heinäkuussa merellä liikkuu paljon veneitä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä