Torstai 9.8.2018 (radio)


Koulutyö alkoi

Poika liitutaululla.
Jännä päivä ekaluokkalaiselle. Kuva: Markusspiske / Pixabay

Koulutyö on alkanut monissa kunnissa.

Koulut alkoivat torstaina esimerkiksi Helsingissä. Tänä syksynä kaikki Helsingin peruskoululaiset aloittavat vieraan kielen opiskelun jo ensimmäisellä luokalla.

Viime vuonna noin 14 prosenttia Suomen ekaluokkalaisista opiskeli vierasta kieltä. Hallituksen suunnitelma on, että vuonna 2020 kaikki Suomen koululaiset aloittavat vieraan kielen opiskelun jo ensimmäisellä luokalla.

Media huomasi Suomen

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump ja Venäjän presidentti Vladimir Putin kättelivät lehdistötilaisuudessa Helsingissä 16. heinäkuuta.
Trump ja Putin tapasivat Helsingissä heinäkuussa. Kuva: AOP

Suomelle oli hyötyä siitä, että USA:n ja Venäjän presidentit tapasivat Suomessa heinäkuun alussa.

Trumpin ja Putinin tapaamisen takia Suomi näkyi eri maiden mediassa tosi paljon. Ulkoministeriö ja Helsingin kaupunki laskevat, että Suomesta näkyi ulkomaisessa mediassa niin paljon, että sen arvo oli yli 3 miljardia euroa.

Eniten kirjoitettiin Trumpin ja Putinin tapaamisesta. Media kertoi paljon myös esimerkiksi Finlandia-talosta.

Myös Helsingin Sanomien mainoskampanja huomattiin ulkomailla. Kampanjan teema oli sananvapaus.

Ihmiset jonottivat muumimukia

Muumimukien jonotus Isossa-Kristiinassa
Tässä jonotetaan muumimukeja Lappeenrannassa. Kuva: Petri Kivimäki / Yle

Uusi muumimuki on saanut muumifanit sekaisin. Mukia myytiin vain yhtenä päivänä.

Muki oli myynnissä torstaina, kun Tove Janssonin syntymästä oli 104 vuotta. Muumikirjojen tekijä Tove Jansson syntyi elokuun 9. päivä vuonna 1914.

Uusi muumimuki oli myynnissä Iittalan myymälöissä. Monet nukkuivat koko yön ulkona myymälän edessä, koska he halusivat päästä myymälään heti aamulla.

Monet myymälät myivät mukit nopeast loppuun. Jo torstaina ihmiset myivät mukeja netissä. Kaupassa muki maksoi 30 euroa, netissä jotkut pyysivät jopa 2000 euroa yhdestä mukista.

Muumimuseo menestyy Tampereella

Tampereen Muumimuseo
Muumimuseo tuo turisteja Tampereelle. Kuva: Marko Melto / Yle

Muumit menestyvät myös Tampereella. Tampereen Muumimuseo on tosi suosittu.

Muumimuseo on toiminut vuoden. Museossa on käynyt melkein 120 000 ihmistä.

Muumimuseoon tulee vieraita monista maista. Eniten ulkomaalaisia vieraita tulee Japanista.

Ukkonen on voimakasta

salama taivaalla
Ukkonen tuo salamat taivaalle. Kuva: AOP

Sääennuste lupaa Suomeen ukkosia. Ilmatieteen laitos varoittaa, että ukkonen voi olla voimakasta.

Perjantaina ukkosia on eri puolilla Suomea. Vettä voi sataa paljon, ja tuuli on kova.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä