Tove Jansson 100 vuotta (9.8.2014)

Kirjailija ja taiteilija Tove JAnsson valokuvattuna vuonna 1974.
Tove Jansson vuonna 1974. Kuva: Leif Öster / Yle
Tove Jansson on suomalainen taiteilija. Tove Jansson on kirjoittanut muumikirjat. Muumipeikko on kuuluisa monessa maassa. Ihmiset voivat lukea muumikirjoja yli 40 kielellä.

Suomalaiset juhlivat nyt Tove Janssonia, koska hän syntyi 100 vuotta sitten. Tove Jansson syntyi elokuun 9. päivä vuonna 1914. Hän kuoli vuonna 2001.

Suomalaiset juhlivat Tove Janssonia monella tavalla. Tove Jansson on saanut juhlarahan ja juhlapostimerkit. Helsingissä on nyt myös Tove Janssonin puisto.

Tove Jansson teki monenlaista taidetta. Hän kirjoitti, maalasi ja piirsi. Tove Janssonin äidinkieli oli ruotsi, ja hän kirjoitti ruotsiksi.

Tove Jansson: Varhaisia muumeja (ajoittamaton). Tampereen taidemuseo.
Tove Jansson piirsi muumeja. Kuva: Tampereen taidemuseo. © Moomin Characters™
(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä