Tulin Suomeen - maahanmuuttajien tarinoita uudesta kodista (7.3.2018)

(Video käynnistyy, kun klikkaat kuvaa.)

Olga Karatasiou muutti Suomeen Kreikasta vuonna 2012. Olga halusi muuttaa perheen kanssa pois Kreikasta, koska Kreikassa ei ollut töitä. Tulevaisuus näytti siellä huonolta.

– Saimme idean Suomeen tulosta ystäviltä. Suomi on kreikkalaisten mielestä pieni ja rauhallinen maa, Olga kertoo.

Olga oppi suomen kieltä kotoutumiskoulutuksessa. Suomi oli niin vaikeaa, että välillä Olga itki.

Olga on Suomessa tehnyt työtä koulunkäyntiavustajana. Nyt hän opiskelee lähihoitajaksi.

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee
Vasemmalla istuu selkokirjailija Satu Leisko ja oikealla Olga Karatasiou. Kuva: Minna Uusi-Eskola / YLE

Kirjan tarinat kannustavat

Olgan tarinan voit lukea uudesta kirjasta, joka on kirjoitettu helpolla suomen kielellä.

Kirjan haastateltavat ovat Venäjältä, Turkista, Thaimaasta, Kreikasta, Unkarista, Vietnamista, Norsunluurannikolta, Irakista ja Jordaniasta.

Kirjassa Suomeen muuttaneet ihmiset saavat itse kertoa, mitä he ovat kokeneet.

Kirjan on kirjoittanut Satu Leisko. Hän kertoo, että kirjaa voivat lukea kaikki.

Kirja kertoo myös siitä, että Suomessa maahanmuuttaja voi saada ammatin ja työtä. Kirjan henkilöt näyttävät esimerkkiä siitä. Maahanmuuttajat voivat saada kirjasta kannustusta ja halua opiskella.

Kirjan kansi, kasvokuvia, kirjan nimi Tulin Suomeen
Kirjassa maahanmuuttajat kertovat, millaista heidän elämä Suomessa on. Kuva: Minna Uusi-Eskola / YLE

Toimittaja: Minna Uusi-Eskola

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä