Tyytyväiset suomalaiset (22.3.2015)

Lähikuva kädestä, joka piirtää hymynaamaa
Suomalaisilla on hyvä mieli. Kuva: Raila Paavola / Yle

Suomalaiset ovat onnellisia. He ovat tyytyväisiä omaan elämään. Suomalaiset ovat tyytyväisempiä kuin monet muut eurooppalaiset.

Tyytyväisyys elämään EU-maissa 2013
Pohjois-Euroopanssa asuu tyytyväisempiä ihmisiä kuin Etelä-Euroopassa. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Euroopassa tyytyväiset ihmiset löytyvät pohjoisesta. Myös ruotsalaiset ja tanskalaiset ovat onnellisia. He ovat yhtä tyytyväisiä kuin suomalaiset.

Etelä-Euroopassa ihmiset eivät ole kovin onnellisia. Esimerkiksi kreikkalaiset ja portugalilaiset eivät ole tyytyväisiä elämään. Vähiten tyytyväisiä ovat bulgarialaiset.

Mies ja nainen käsikädessä
Ystävät tuovat onnen miehille ja naisille. Kuva: YLE / Jyrki Lyytikkä

Mitkä asiat sitten tekevät ihmisen tyytyväiseksi ja onnelliseksi? Euroopan unioni on tutkinut asiaa. Ihminen on tyytyväinen, kun hänellä on hyvä terveys. Myös raha ja ystävät ovat tärkeitä.

Naiset ja miehet ovat Euroopassa melkein yhtä onnellisia. Miehet ovat vain vähän tyytyväisempiä kuin naiset. Nuoret ovat tyytyväisempiä kuin vanhat.

Suomalaiset voivat olla iloisia tutkimuksen tiedoista. Meillä menee oikeastaan ihan hyvin.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä