Ulkosuomalaisten kesäkurssi (25.7.2015)

Mikko Piiroinen ja Valeria Paganelli Suomi-Seuran suomen kielen kurssilla.
Mikko Piiroinen ja Valeria Paganelli. Kuva: Pertti Seppä / Yle

Helsingissä on aina kesällä suomen kielen kurssi ulkosuomalaisille.

Tiedätkö, kuka on ulkosuomalainen? Hän on suomalainen, joka asuu ulkomailla. Myös ulkosuomalaisen lasta tai lapsenlasta voi sanoa ulkosuomalaiseksi.

Monet nuoret ulkosuomalaiset tulevat kesällä Suomeen, koska he haluavat oppia suomen kieltä. He eivät opi suomea koulussa, koska he käyvät koulua jollakin muulla kielellä.

Suomi-Seuralla on suomen kielen kurssi, joka sopii hyvin nuorille ulkosuomalaisille. Suomi-Seuran kurssi kestää 2 viikkoa, ja se on Helsingissä joka kesä.

Tänä kesänä Suomi-Seuran kurssilla oli ihmisiä monesta maasta. Kurssilla oli esimerkiksi Valeria Paganelli. Valeria tuli kurssille Italiasta.

Valeria Paganelli asuu Roomassa. Valerian isä on italialainen, mutta äiti on suomalainen. Valeria puhuu hyvin suomea.

Valeria tuli suomen kurssille, koska hän haluaa oppia lisää suomea. Hän haluaa esimerkiksi kirjoittaa suomea oikein. Se on Valerialle tärkeää, koska hän aikoo tulla joskus Suomeen töihin.

Myös Mikko Piiroinen oli Suomi-Seuran kurssilla tänä kesänä. Mikko on Kanadasta. Mikon isällä on suomalaiset vanhemmat.

Tänä kesänä Mikko oppi suomen alkeet. Ensi vuonna Mikko tulee Suomeen armeijaan. Silloin hän varmasti oppii lisää suomea.

Valeria ja Mikko viihtyivät Suomi-Seuran kurssilla hyvin. He saivat tehdä kurssilla myös muuta kuin vain opiskella suomea. He esimerkiksi leipoivat pullaa yhdessä muiden kurssin opiskelijoiden kanssa.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä