Uusi pääministeri Juha Sipilä (31.5.2015)

Juha Sipilä.
Pääministeri Juha Sipilä. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomella on uusi pääministeri. Uusi pääministeri on Juha Sipilä. Sipilästä tuli pääministeri toukokuun lopussa.

Pääministeri on hallituksen johtaja. Hallitus hoitaa Suomen asioita.

Hallituksessa on monta ministeriä. Ministerit tulevat eri poliittisista puolueista.

Juha Sipilän puolue on keskusta. Sipilästä tuli pääministeri, koska keskusta voitti vaalit.

Vaalit olivat huhtikuussa. Sen jälkeen Sipilä keskusteli eri puolueiden kanssa. Sipilän täytyi päättää, kenen kanssa keskusta menee hallitukseen.

Sipilä otti hallitukseen 2 muuta puoluetta. Ne ovat perussuomalaiset ja kokoomus.

Keskusta sopi perussuomalaisten ja kokoomuksen kanssa, mitä uusi hallitus aikoo tehdä. Hallitus aikoo esimerkiksi säästää monta miljardia euroa, koska Suomella on paljon velkaa.

Suomen uusi pääministeri Juha Sipilä on 54-vuotias. Perhe ja uskonto ovat tärkeitä asioita Sipilän elämässä.

Sipilä on diplomi-insinööri. Hän on tehnyt työtä IT-alalla eli tietotekniikka-alalla. Ennen Sipilä johti omaa firmaa, nyt hän johtaa Suomen hallitusta.

Pääministeri Juha Sipilän johtama uusi hallitus piti tiedotustilaisuuden valtioneuvoston juhlahuoneistossa Smolnassa perjantaina.
Sipilä johtaa hallitusta, jossa on monta ministeriä. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä