Uutisia selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.
Ann-Lis Fredriksson toimittaa uutisia selkoruotsiksi. Kuva: Yle

Yle tekee uutisia myös selkoruotsiksi eli helpolla ruotsin kielellä. Uutisten nimi on Yle Nyheter på lätt svenska.

Uutiset selkoruotsiksi on hyvä apu, jos haluaa esimerkiksi oppia ruotsia. Ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli. Siksi ruotsia tarvitaan monien alojen opinnoissa ja töissä.

Uutiset selkoruotsiksi alkoivat joulukuussa. Ann-Lis Fredriksson on yksi uutisten toimittajista.

Ann-Lis, olet tehnyt toimittajan työtä kauan. Miten työ selkokielellä on alkanut?

Selkouutiset on meille uusi ja vaikea tehtävä. Olemme kuitenkin tehneet parhaamme, ja luulen, että alku on mennyt hyvin.

Saimme myös opetusta selkoruotsin asiantuntijoilta LL-Centeristä. Voin sanoa, että selkokieli on mielenkiintoista!

Mikä on ollut vaikeaa?

On vaikea selittää monimutkaisia asioita niin, että kaikki ymmärtävät. Ja ensin minun pitää itse ymmärtää sataprosenttisesti, mitä selitän. En voi hienoilla sanoilla peittää sitä, että en tiedä, mistä puhun.

On myös vaikea lukea uutisia tarpeeksi hitaasti. Luemme joskus liian nopeasti, vaikka yritämme jarruttaa.

Mikä on ollut selkotyössä hauskaa?

On tosi hauskaa, jos onnistuu selittämään jotakin tärkeää niin, että kaikki ymmärtävät. Kaikki tarvitsevat tietoa yhteiskunnan asioista.

Tavalliset uutiset ovat usein niin vaikeita, että monet eivät niitä ymmärrä. Selkouutiset sitten kertoo, mistä oli kysymys. Se on hienoa!

Oletteko saaneet palautetta kuuntelijoilta?

Palautetta on tullut jonkin verran. Olemme saaneet kiitosta esimerkiksi ruotsin kielen opettajilta, työkeskuksen ohjaajilta ja myös tavallisilta kuuntelijoilta. Kun työkaverini tapasi vähän vanhempia kuuntelijoilta, he kertoivat, että uutiset selkoruotsiksi on hieno juttu, koska ne eivät etene niin nopeasti.

Uutiset selkoruotsiksi voi kuunnella ja lukea tästä osoitteesta:

https://arenan.yle.fi/1-50362086

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä