Vappu (25.4.2015)

Kymmenet tuhannet juhlijat seuraavat Manta-patsaan lakitusta Esplanadilla Helsingissä.
Vappuna myös Manta saa ylioppilaslakin. Kuva: Yle

Vappu on kevään juhla. Vappuaatto on huhtikuun 30. päivä, ja vappupäivä on toukokuun 1. päivä. Vappu on vanha juhla monissa Euroopan maissa.

Naisopiskelija haalareissa vappuna ylioppilashattu päässään. Hymyilee. Vierellään ilmapallo.
Opiskelija juhlii vappua. Kuva: YLE

Suomessa vappu on tärkeä juhla opiskelijoille. Opiskelijat kulkevat vappuna kaupunkien kaduilla ja juhlivat puistoissa. Opiskelijoilla on opiskelijajärjestön puku päällä ja ylioppilaslakki päässä.

Tippaleipää
Tippaleipä on vapun herkku. Kuva: Mari Siltanen / Yle

Helsingissä opiskelijat panevat ylioppilaslakin myös Havis Amandan päähän. Havis Amanda on patsas Helsingin Kauppatorilla. Havis Amanda eli Manta saa ylioppilaslakin vappuaattona kello 18.

Myös monet vanhemmat suomalaiset panevat vappuna vanhan ylioppilaslakin päähän. Heillä voi olla kädessä vappuviuhka tai ilmapallo. Suomalaiset syövät vappuna munkkeja ja tippaleipiä ja juovat simaa.

Hauskaa vappua kaikille!

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä