Vesa-Matti Loiri 70 vuotta (4.1.2015)

Vesa-Matti Loiri mikrofonin ja nuottikirjan edessä lavalla
Vesa-Matti Loiri on tekee monenlaista taidetta. Kuva: Miki Wallenius / Yle

Vesa-Matti Loiri on suomalainen näyttelijä ja laulaja. Loiri on nyt 70 vuotta vanha. Hän täytti 70 vuotta tammikuun 4. päivä.

Vesa-Matti Loiri esiintyi elokuvassa ensimmäisen kerran vuonna 1962. Hän oli silloin 17-vuotias. Loiri on esiintynyt jo yli 50 vuotta.

Uuno Turhapuro
Uuno Turhapuro. Kuva: Kalle Kultala

Vesa-Matti Loiri on tehnyt monta hauskaa elokuvaa. Loiri on ollut esimerkiksi Uuno Turhapuro. Uuno on laiska mies, jolla on vain aluspaita päällä. Suomalaiset tykkäävät elokuvista, joissa on Uuno Turhapuro.

Vesa-Matti Loiri on esiintynyt paljon televisiossa. Hän on tehnyt myös televisioon hauskoja ohjelmia. Loiri tietää, mikä suomalaisia naurattaa.

Vesa-Matti Loiri tekee myös vakavaa taidetta. Hän esimerkiksi laulaa lauluja, joiden sanat ovat Eino Leinon runoja. Ei ole tavallista, että yksi mies osaa tehdä niin monenlaista taidetta kuin Vesa-Matti Loiri.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä