Vesi

(Video käynnistyy, kun klikkaat kuvaa.)

Suomessa vettä voi juoda joka paikassa suoraan hanasta. Vettä tulee hanasta heti ja kaikkina vuodenaikoina. Vesi on kirkasta ja hajutonta.

Vesipulloja.
Pullovesi ei ole yhtä puhdasta kuin suomalainen hanavesi. Kuva: Fancy

Suomessa ei tarvitse ostaa kallista juomavettä pullossa, koska hanavesi on usein parempaa kuin pullovesi. Pullovedessä voi olla 100 kertaa enemmän mikrobeja kuin hanavedessä.

Pikkulapsi juo vettä tuttipullosta.
Myös pikkulapset voivat juoda hanavettä Suomessa. Kuva: Jarmo Määttä/Vastavalo

Kun verrattiin hanavettä yli 120 eri maassa, paras vesi oli Suomessa. Seuraavaksi paras vesi on Kanadassa ja Uudessa-Seelannissa. Monissa maissa vesi on niin huonoa, että siitä sairastuu. Suomessa hanavettä voi antaa myös vauvoille ja pikkulapsille.

Järvimaisema.
Suomessa on paljon puhtaita järviä. Kuva: Pentti Kallinen

Suomen talousvedestä 60 prosenttia on pohjavettä, joka tulee maan alta. 30 prosenttia talousvedestä saadaan järvistä ja joista.

Päijännetunneli.
Päijännetunneli tuo vettä Päijänne-järvestä Helsinkiin. Kuva: HSY

Pääkaupunki Helsinkiin vesi tulee Päijänne-järvestä, joka on Suomen toiseksi suurin järvi. Vesi kulkee Helsinkiin tunnelissa, joka on maailman pisin kalliotunneli. 120 kilometrin matka järvestä kotiin kestää noin 10 päivää. Matkan aikana järvivesi puhdistetaan hyvin.

Vedenpuhdistuslaitos.
Vanhankaupungin vedenpuhdistuslaitos Helsingissä. Kuva: HSY

Helsingissä hanavettä on puhdistettu jo kauan. Ensimmäinen vedenpuhdistuslaitos aloitti jo vuonna 1876. Puhdistuslaitoksessa veteen lisätään vähän klooria, joka pitää veden hyvänä.

Hanasta valuu vettä tiskialtaaseen, jossa on astioita.
Suomalaiset tuhlaavat paljon vettä. Kuva: Image Source

Suomalainen käyttää vettä noin 150 litraa päivässä. Suomalaiset ovat ehkä liian tottuneita siihen, että meillä on hyvää vettä paljon. Suomessa vessakin huuhdotaan vedellä, joka on yhtä hyvää kuin juomavesi.

Toimittajat: Merja Windia, Pälvi Tammi ja Pertti Seppä

Arkistotoimittajat: Tuuli Raento, Katriina Parviala ja Eila Haikarainen

Videon editointi: Kristofer Andersson

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä