Vihreät pois hallituksesta (21.9.2014)

Loviisan ydinvoimala.
Vihreät eivät halua, että Suomeen rakennetaan lisää ydinvoimaa. Kuva: Juha Silander / Yle
Lehdet ja uutiset kertovat paljon Suomen hallituksesta. Hallitus on tärkeä, koska se johtaa maata.

Hallituksessa on ministereitä. He hoitavat Suomen asioita. Ministerit tulevat poliittisista puolueista.

Hallituksessa on ollut myös puolue, jonka nimi on vihreät. Vihreillä on ollut hallituksessa 2 ministeriä. Nyt he lähtevät pois hallituksesta.

Vihreät lähtevät pois hallituksesta ydinvoiman eli atomivoiman takia. Ydinvoima on yksi tapa tehdä sähköä.

Hallitus on sitä mieltä, että Suomi tarvitsee lisää ydinvoimaa. Vihreät ovat eri mieltä. Vihreät eivät halua, että Suomi rakentaa lisää ydinvoimaa. Vihreiden mielestä ydinvoima on vaarallista.

Suomen hallitukseen jää 4 puoluetta. Ne jatkavat hallituksessa ensi kevääseen asti.

Huhtikuussa 2015 Suomessa on vaalit. Vaalien jälkeen Suomi saa uuden hallituksen. Hallitukseen pääsevät ne puolueet, jotka menestyvät vaaleissa hyvin.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä