Voimakas, terveellinen mauste (15.8.2015)

chilikasvustoja
Chili on voimakas ja terveellinen mauste. Kuva: Elina Niemistö / Yle

Monet ihmiset haluavat syödä ruokaa, jossa on voimakas maku. Ruokaan tulee voimakas maku, jos ihminen panee ruokaan maustetta. Esimerkiksi chili on maustetta.

Tutkijat sanovat, että voimakas mauste voi olla terveellistä. He tutkivat asiaa Kiinassa. Monet kiinalaiset syövät ruokaa, jossa on paljon maustetta.

Ruoka ehkä pidentää ikää, jos siinä on voimakasta maustetta. Ihmiset ehkä elävät kauemmin, jos he syövät voimakasta maustetta ainakin kerran viikossa.

Tutkijat sanovat, että esimerkiksi chili on terveellinen mauste. Ihminen ei ehkä saa sairauksia niin helposti, jos hän panee ruokaan chiliä.

Tutkijat eivät voi sanoa ihan varmasti, että chili tai joku muu mauste parantaa terveyttä. Tutkijat tekevät vielä lisää tutkimusta.

Suomalainen ei pane ruokaan voimakasta maustetta. Suomalainen ruoka on muuten terveellistä, mutta voimakasta maustetta siinä ei ole.

Ehkä suomalainen ruoka on tosi terveellistä sitten, kun opimme panemaan ruokaan myös jotain voimakasta maustetta. Ehkä voimme panna chiliä ruisleipään.

Ruisleipä
Voiko ruisleipään panna chiliä? Kuva: Arja Lento / Yle

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä