Vuoden pakolaisnainen Theresa Ngouth (6.3.2015)

Vuoden pakolaisnainen 2015 on eteläsudanilainen Theresa Ngouth.
Theresa Ngouth on Vuoden pakolaisnainen. Kuva: Yle

Theresa Ngouth on saanut hienon palkinnon. Hän sai palkinnon, jonka nimi on Vuoden pakolaisnainen. Theresa Ngouth sai palkinnon, koska hän on auttanut monia ihmisiä.

Theresa Ngouth on kotoisin Etelä-Sudanista, Afrikasta. Hän lähti pois Etelä-Sudanista sodan takia. Theresa ja hänen mies toivoivat, että he pääsevät Yhdysvaltoihin, mutta he pääsivät Suomeen.

Onneksi oli kesä, kun tulimme Suomeen, Theresa Ngouth sanoo. Oli vihreää ja lämmintä niin kuin kotona Etelä-Sudanissa.

Theresa Ngouth kertoo, että suomen kieli oli alussa vaikeaa. Theresa jaksoi opiskella, koska hänellä oli hyvä opettaja. Theresa, sinä pystyt tähän, opettaja sanoi.

Theresa pystyi. Hän halusi oppia suomen kielen, koska hän halusi hoitaa omat asiat itse. Theresan mielestä ei ole mukavaa, jos aina pitää olla tulkki mukana.

Nyt Theresa Ngouthilla on työpaikka. Hän on lastenohjaaja. Theresa asuu ja tekee työtä Vantaalla.

Theresan perheessä on mies ja 3 poikaa. Koko perhe oli iloinen, kun Theresasta tuli Vuoden pakolaisnainen.

Vuoden pakolaisnainen 2015 Theresa Ngouth perheineen
Perhe onnitteli Theresaa palkinnon takia. Kuva: Yle

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä