Yksinäiset lapset (19.2.2015)

Yksinäinen tyttö istuu selin
On surullista, jos lapsella ei ole yhtään ystävää. Kuva: Anna Sirén / Yle

Monet lapset ovat yksinäisiä. Noin 10 prosenttia lapsista on tosi yksinäisiä. Heillä ei ole yhtään ystävää.

Niina Junttila
Niina Junttila on Turun yliopiston dosentti. Kuva: Yle

Dosentti Niina Junttila tutkii yksinäisiä lapsia. Juntila sanoo, että jo 5-vuotias lapsi voi olla yksinäinen. Pieni lapsi voi olla yksinäinen kauan aikaa.

Yksinäisiä poikia on vähän enemmän kuin yksinäisiä tyttöjä. Yksinäisiä poikia on enemmän yläkoulussa kuin alakoulussa. Yksinäiset pojat toivovat ystävää, joka kuuntelee ja ymmärtää.

Joskus lapsesta tuntuu, että hän on näkymätön. Kukaan ei näe häntä. "Kukaan ei huomaa, jos kuolen", tytöt sanovat joskus.

Yksinäinen lapsi voi saada myös muita ongelmia. Hän voi olla esimerkiksi masentunut. Masentunut lapsi ei jaksa tehdä paljon mitään.

Yläkoulussa lapsi voi löytää uusia kavereita. Kuva: YLE / Risto Koskinen

Dosentti Niina Junttila kertoo, että isossa luokassa on yksinäisiä lapsia enemmän kuin pienessä luokassa. Kaikki lapset eivät pääse mukaan leikkiin isossa luokassa. On huono asia, että luokissa on nyt enemmän oppilaita kuin ennen.

Hyvä asia on, että joskus yksinäinen lapsi löytää ystävän. Lapsi voi löytää uuden ystävän esimerkiksi silloin, kun hän menee yläkouluun. Seiskaluokka voi joskus olla hyvä juttu.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä