Yleiset kielitutkinnot 1 (14.2.2016)

Jaakko Jämsä, Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.
Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem valmiina nauhoitukseen. Äänitarkkailija Jaakko Jämsä (vasemmalla) panee mikrofonit paikoilleen. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Keskustelu kielitutkinnoista, osa 1

Mirja Tarnanen
Mirja Tarnanen Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Jos olet saanut YKI-todistuksen, nimi Mirja Tarnanen on sinulle tuttu. Professori Tarnanen allekirjoittaa kaikki YKI-todistukset, koska hän on Yleisten kielitutkintojen toimikunnan puheenjohtaja.

Tässä Kotoutujan Suomi -ohjelmassa Mirja Tarnanen vastaa kysymyksiin, joita Helsingin aikuisopiston opiskelijat ja selkouutisten kuuntelijat ovat tehneet. Opiskelija Shadi Hatem esittää kysymykset.

Shadi Hatem
Shadi Hatem Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Keskustelun ensimmäisessä osassa aiheena on suomen kielen keskitaso. Kielitutkinnoissa on perustaso (YKI 1 ja 2), keskitaso (YKI 3 ja 4) ja ylin taso (YKI 5 ja 6). Maahanmuuttajan täytyy päästä keskitasolle, jos hän haluaa Suomen kansalaisuuden. Taso 3 tarvitaan silloin ainakin yhdessä suullisessa ja yhdessä kirjallisessa osakokeessa.

Kansalaisuuden saamisen edellytyksiä.
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Kuuntele myös keskustelun osa 2

Linkkejä

Opetushallitus

Jyväskylän yliopisto

Infopankki

Ylen YKItreenit

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä