Yli 90-vuotiaat (19.10.2014)

Kaksi vanhaa naista kävelee rollaattoreineen sisään hoivakodin ovesta.
Suurin osa yli 90-vuotiaista on naisia. Kuva: Heli Sirviö / Yle

Suomessa on paljon vanhoja ihmisiä. Tosi vanhoja eli yli 90-vuotiaita on myös paljon. Suomessa on 45 000 ihmistä, jotka ovat yli 90 vuotta vanhoja.

Tutkijat ovat tutkineet yli 90-vuotiaiden elämää. He haluavat tietää, minkälaista tosi vanhojen ihmisten elämä on. Tutkijat kysyivät asiaa yli 90-vuotiailta tamperelaisilta.

Suurin osa yli 90-vuotiaista on naisia. Monet asuvat yksin. Monet asuvat ihan tavallisessa asunnossa, eivät esimerkiksi hoitokodissa.

Yli 90-vuotiaat tarvitsevat kotona apua. He saavat apua omilta lapsilta. Suomalaiset auttavat paljon omia vanhempia.

Kaikilla yli 90-vuotiailla ei ole omia lapsia. He saavat apua hoitajilta. Hoitaja tulee vanhan ihmisen kotiin, mutta hänellä on vain vähän aikaa. Monet vanhat ihmiset ovat yksinäisiä, koska hoitajilla on aina kiire.

Vanhan ihmisen elämä ei ole aina hauskaa, mutta monet yli 90-vuotiaat ovat tyytyväisiä elämään.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä