Yli 90-vuotiaat (19.10.2014)

Kaksi vanhaa naista kävelee rollaattoreineen sisään hoivakodin ovesta.
Suurin osa yli 90-vuotiaista on naisia. Kuva: Heli Sirviö / Yle

Suomessa on paljon vanhoja ihmisiä. Tosi vanhoja eli yli 90-vuotiaita on myös paljon. Suomessa on 45 000 ihmistä, jotka ovat yli 90 vuotta vanhoja.

Tutkijat ovat tutkineet yli 90-vuotiaiden elämää. He haluavat tietää, minkälaista tosi vanhojen ihmisten elämä on. Tutkijat kysyivät asiaa yli 90-vuotiailta tamperelaisilta.

Suurin osa yli 90-vuotiaista on naisia. Monet asuvat yksin. Monet asuvat ihan tavallisessa asunnossa, eivät esimerkiksi hoitokodissa.

Yli 90-vuotiaat tarvitsevat kotona apua. He saavat apua omilta lapsilta. Suomalaiset auttavat paljon omia vanhempia.

Kaikilla yli 90-vuotiailla ei ole omia lapsia. He saavat apua hoitajilta. Hoitaja tulee vanhan ihmisen kotiin, mutta hänellä on vain vähän aikaa. Monet vanhat ihmiset ovat yksinäisiä, koska hoitajilla on aina kiire.

Vanhan ihmisen elämä ei ole aina hauskaa, mutta monet yli 90-vuotiaat ovat tyytyväisiä elämään.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä