Kahdeksasluokkalaiset kehittävät läksyrobottia – 14-vuotias tekoälyguru Tanmay Bakshi syttyi ideasta
Kahdeksan suomalaiskoulua yrittää helpottaa koulun arkea tekoälyn avulla. Kehitteillä on muun muassa koeviikkoon valmistava kännykkäsovellus, vaiheittain oikean vastauksen paljastava laskin sekä pizzapalvelu. Koulujen ja IBM:n yhteisprojektissa oppilaat saavat käyttöönsä Watson-tekoälyn.
Läksyvihkot ovat menneisyyttä. Tänä päivänä koululainen merkitsee läksyt muistiin ottamalla niistä kuvan. Läksykuvia jaetaan luokan omassa chat-ryhmässä, mutta ne hukkuvat usein viestivirtaan.
– Kuvien etsiminen chatista on ärsyttävää. Kaikki opettajat eivät myöskään laita läksyjä Wilmaan, siksi niitä kuvia otetaan, sanoo 8.-luokkalainen Into Almiala.
Olarin koulun kasiluokkalaiset ovat päättäneet koodata chat-botin eli robotin, joka tunnistaa kuvasta esimerkiksi liitutaululle kirjoitetun läksyn. Oppilaat syöttävät botille oman lukujärjestyksensä. Läksykuvat otetaan yleensä tunnin lopussa, joten botti älyää kuvan ottohetkestä, minkä aineen läksy on kyseessä. Vastaus tulee hetkessä tekstinä luokan chat-ryhmään.
Maailman nuorin tekoälyguru uskoo suomalaisnuorten ideaan
Päästäkseen eteenpäin olarilaisten pitää valjastaa tekoäly tekemään sille suunniteltua työtä, eli tunnistamaan läksykuvien tekstit. Tähän olarilaiset saivat apua 14-vuotiaalta tekoälyguru Tanmay Bakshilta IBM:n Watson summit -tapahtumassa. Bakshi itse aloitti koodaamisen jo 5-vuotiaana ja julkaisi ensimmäisen älypuhelinsovelluksensa 9-vuotiaana.
– Tämä on loistava idea! Lukujärjestyksen syöttäminen bottiin tulee toimimaan hienosti, mutta muutama ongelma tässä on, Bakshi kommentoi olarilaisten projektia.

Isoin kysymysmerkki liittyy kuvantunnistukseen. Tanmay Bakshin mukaan Watson ei vielä pysty täysin luotettavasti tunnistamaan liitutaululle kirjoitettua tekstiä. Ongelma on se, että kuvat ovat usein epätarkkoja tai niissä on varjoja, jotka sotkevat tekstiä.
Tanmay ja olarilaiset alkoivat tutkia läksyrobottia tarkemmin ja testailivat tekoälyn tarjoamia työkaluja. Pian ratkaisu löytyi sovelluksesta, joka selkeyttää kuvia.
– Tämä ratkaisee isoimman ongelman, mikä meillä tällä hetkellä on, iloitsee 14-vuotias Kaappo Raivio.
Oppilaat jatkavat ideoiden kehittelyä itsenäisesti koulussa. Seuraavaksi on vuorossa finaalikierros, jossa valitaan parhaat kolme ideaa. Voittajat pääsevät Slush-tapahtumaan, jossa heidät palkitaan.