En ole koskaan pitänyt itseäni fiksuna oppilaana. Luovat aineet kuten musiikki ja kuvaamataito ovat kuitenkin sujuneet minulta täysin ongelmitta, samoin myös kielet. Myös äidinkielessä olen aina ollut lahjakas ja kirjoitan myös paljon vapaa-ajalla. Tämä ei kuitenkaan riittänyt minulle, koska en pärjännyt matematiikassa. Matematiikka oli aina heikoin aineeni, enkä siksi myöskään pitänyt siitä. Totta kai halusin oppia, mutta en ikinä saanut opetuksesta kunnolla kiinni. Kävin monissa tukiopetuksissa, mutta koskaan niistä ei ollut hyötyä.
Yläkoulun uudet haasteet eivät tietenkään auttaneet asiaan. Vuosien toivottomuus alkoikin vaikuttaa minuun, enkä enää jaksanut edes yrittää. Vakuutin itselleni olevani tyhmä, enkä tehnyt enää tunneillakaan mitään. Opettaja yritti kyllä parhaansa mukaan auttaa, mutta olin jo luovuttanut matematiikan suhteen.
Kesäloman jälkeen meille tuli kuitenkin uusi opettaja. Hän huomasi lähes heti, kuinka olin avun tarpeessa. Tulen ikuisesti muistamaan, kuinka hän sanoi uskovansa minuun ja siihen, että osaan. Kehut saivat minut uskomaan itseeni, ja jokainen onnistuminen vain paransi omaa luottamustani siitä, että osaan. Aloin keskittyä paremmin tunneilla ja lukemaan kokeisiin. Pikkuhiljaa tämä alkoikin näkyä myös numeroissa.
Opettaja kannusti minua koko ajan ja näin puolisen vuotta myöhemmin voin ilokseni kertoa, että yksi lempiaineistani on matematiikka! Se on samalla myös vahvimpien aineitteni joukossa. Matematiikan lisäksi nousi minulla kiinnostus myös muihinkin matemaattisiin aineisiin, kuten kemiaan.
Niin kuin tarinani kertoo, opettajat voivat vaikuttaa hyvinkin isoihin asioihin nuoren elämässä ja nämä teot saattavat näkyä myös nuoren tulevaisuudessa. Nuoren kannustaminen ja auttaminen on todella tärkeää, sillä se vaikuttaa sekä itsetunnon paranemiseen että myös koulumenestykseen. Mutta onko oppilaan osaamattomuuden syy aina opettajassa?
Aina täytyy muistaa, että me kaikki olemme ihmisiä. Joskus jotkut ihmiset eivät vain ymmärrä toisiaan, ja se on täysin normaalia. Sama tilanne pätee myös koulumaailmassa. Toiset oppilaat saattavat ymmärtää tietyn opettajan opetusta täysin, kun taas toiset eivät ymmärrä häntä lainkaan. Tällaisissa tilanteissa on tärkeää osata puhua opettajan kanssa ja pyytää tarkempaa neuvoa.
Opettajien kannattaisi opetella tuntemaan oppilaitaan paremmin ja puhumaan heidän kanssaan. Oppilaan ja opettajan välinen yhteys on todella tärkeä ja se helpottaa monissa tilanteissa. Opettajien kannattaisi myös tsempata enemmän oppilaitaan, vaikka sitten Wilmasta löytyvillä hyvillä merkinnöillä. Rakentava ja kannustava palaute on aina hyväksi ja se vaikuttaa todella positiivisesti meidän nuorten itsetuntoon.
Hedie Gharbalgir, Vuoniityn peruskoulun Uutisluokka
Yle Uutisluokka on mediakasvatushanke, jossa nuoret tekevät uutisia ja muuta sisältöä omista aiheistaan.