Koe uusi yle.fi
Yle Uutisluokka

Lukiolaisen näkökulma: Älä stressaa, mokaa!

Koulu ei ole onnistunut luomaan turvallista ympäristöä epäonnistumisille. Meille on yksinkertaisesti opetettu, ettei virheitä saa tehdä, kirjoittaa Yle Uutisluokan Alli Paajanen.

Kuvassa tyttö puiden oksien keskellä.
Alli Paajanen.

Suomessa on yksi maailman parhaista koulutusjärjestelmistä, jota arvostetaan ympäri maailmaa. Suomea on kuvailtu koulutuksen edelläkävijäksi, ja suomalaiset nuoret pärjäävätkin koulussa kiitettävästi. Kuitenkin, kun näin lukiolaisena katson opiskelukavereitani, huomaan valtavan määrän suorituspaineita ja mokaamisen pelkoa.

Koulut painottavat suoriutumistyyppistä oppimista, ja tuntuu, että jos yksikin koe tai testi menee huonommin, se vaikuttaa huomattavasti arvosanaan. Kokeiden jälkeen luokassa alkaa aina suhina, kun viereiseltä kaverilta kysellään, miten koe meni. Kokeiden palautuspäivänä taas kysytään, minkä arvosanan kaveri sai. Rintaa kalvaa, kun kuulee kaverin saaneen kokeesta kiitettävän, ja itse on päässyt läpi rimaa hipoen. Tällaisesta vertailusta tulee sellainen olo, että pitäisi olla kaikessa hyvä, mikä taas johtaa järkyttäviin suorituspaineisiin ja sitä kautta sellaiseen määrään stressiä, jota nuori ei kestä.

Kannattaisi kannustaa jokaista oppilasta omissa vahvuuksissaan, tarjota onnistumisen kokemuksia, vahvistaa itsetuntoa ja sitä kautta rohkaista epäonnistumisissa.

Lapset alkavat kokea vertailua jo päiväkodissa. Alakoulussa hienoimmat maalaukset ripustetaan aina luokan oveen, ja opettaja lukee parhaat kirjoitelmat ääneen koko luokalle. Yläkoulussa opettajat alkavat tosissaan painottaa opiskelun tärkeyttä, ja varsinkin yhdeksännellä luokalla ovat paineet kovat, kun yhteishaut lähenevät. Päähän iskostetaan joka tunnilla, että viimeistään nyt pitää alkaa saada kokeista hyviä numeroita, jos aikoo jatkaa opiskelujaan myös peruskoulun jälkeen. Oppilaille tulee helposti sellainen olo, että he eivät ole tarpeeksi hyviä tai lahjakkaita.

Monen mielestä on tosi noloa, jos vastaa tunnilla väärin. Luokassa ei siis uskalleta viitata, jos ei olla ihan varmoja vastauksesta. Tulee mieleen, että koulu ei ole onnistunut luomaan turvallista ympäristöä epäonnistumisille. Meille on siis yksinkertaisesti opetettu, ettei virheitä saa tehdä. Mokat olisivat kuitenkin tärkeitä oppimisen kannalta, sillä kun virheen tulkitsee mahdollisuutena oppia uutta, se on vähintäänkin yhtä hyvä oppimistilanne kuin se, jolloin kaikki menee "nappiin". Sekin on jo tärkeä oppi, ettei kaiken pidä aina mennä täydellisesti.

Olisi tärkeää, että koulussa voitaisiin vähentää opiskelijoiden vertaamista toisiinsa ja keskittyä paremmin kunkin yksilön hyviin ominaisuuksiin. Kannattaisi kannustaa jokaista oppilasta omissa vahvuuksissaan, tarjota onnistumisen kokemuksia, vahvistaa itsetuntoa ja sitä kautta rohkaista epäonnistumisissa. Nuoret ovat yhteiskunnan tulevaisuus, ja jos haluamme kasvattaa järkeviä ja suvaitsevia aikuisia, pitäisi oppilaiden keskinäinen vertailu lopettaa heti. Jokainen lapsi ansaitsee arvostusta työstään, ja kaikkien pitäisi antaa rauhassa yrittää ja epäonnistua, sillä virheet tekevät meistä ihmisiä.

Vaikka moka saattaa tuntua tilanteessa "nololta", se voi jälkeenpäin ajateltuna olla hyväkin juttu. Opimmehan kävelemäänkin niin, että kaadumme ensin aika monta kertaa, kunnes alamme pysyä pystyssä. Amerikkalaisen motivoivan puhujan Denis Waitleyn sanoin: Epäonnistumisen tulisi olla opettajamme, ei hautaajamme. Epäonnistuminen on viive, ei tappio. Se on kiertotie, ei umpikuja.

 

Alli Paajanen, Kallion lukion Uutisluokka

Yle Uutisluokka on mediakasvatushanke, jossa nuoret tekevät uutisia omista aiheistaan.

Tuoreimmat aiheesta: Yle Uutisluokka

Pikakurssi tähtitoimittajaksi!

Sarjakuvallinen ohje uutisen tekoon

Onko mielessäsi hyvä juttuaihe? Näillä hauskoilla ohjeilla uutisen tekeminen on helppoa. Katso ja kokeile!
 

Pikakurssi tähtitoimittajaksi - ohjeet sarjakuvana!

Yle Uutisluokan oppituntipaketti

Yle Uutisluokan tuntimallit

Näiden tuntimallien avulla pidät mediakasvatustunnin, jossa opitaan uutisen tekemistä ja blogin kirjoittamista.

Opetusvideot

Uutisjuontaja Hanna Visala maskissa ennen uutislähetystä

Kurkista Yle Uutisten kulisseihin

Yle Uutisten juontaja Matti Rönkä kertoo, mikä on uutinen

Uutistoimittajan päivä – näin syntyy uutisjuttu

 

Näin aloitat uutisjuttujen tekemisen

Vuosaaren koululaiset haastattelevat toisiaan

Miten löydät uutisaiheen?

Miten löydät uutisaiheen?

Näin teet uutisjutun

Näin teet hyvän haastattelun  

Nuorten uutisvideot Yle Areenassa

Nuoret Medibussin edessä.

Katso uutisluokkalaisten videoita tästä.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä