Lakko alkoi, kun norjalainen varustamo ryhtyi maksamaan kahden junalautan puolalaisille miehistöille palkkaa Puolan työehtosopimuksen mukaan. Miehistöjen ansiot laskivat 60 prosenttia. Työtaistelun takana oli saksalaisia merimiehiä edustava ammattiliitto Verdi. Verdi vaati työnantajaa noudattamaan samaa työehtosopimusta kuin laivojen saksalaismiehistöllä on. Maaliskuun puolivälissä alkanut lakko koski kahta alusta, joista toinen seisoi Turussa ja toinen Travemündessä. Turkuun pysäytetyn aluksen miehistö vastusti voimakkaasti aluksen siirtämistä Suomen lipun alle. Laivoilla on alle 20 hengen miehistöt. Puolalainen miehistö on nyt poistunut Turussa olevasta aluksesta ja siinä on suomalainen päällikkö ja miehistö. Suomalaisen Finnlines-varustamon mukaan Turkuun ja Travemündeen jumiutuneet alukset pääsevät aloittamaan liikennöinnin pääsiäisen jälkeen. Suomen Merimies-Unioni ja Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT eivät vastusta junalauttojen siirtämistä Suomen lipun alle, vaikka ratkaisulla käytännössä murrettiinkin saksalaisten ja puolalaisten lakko. - Kun aluksen lippu vaihtuu, silloin yleensä vaihtuu aluksessa sovellettava lainsäädäntö ja työehtosopimukset. Unionilla ei ole mitään sitä vastaan, jos Suomen lipun alla seilaavissa aluksissa on muiden maiden kansalaisia, jos he vain täyttävät viranomaisten asettamat kieli- tai muut vaatimukset, Suomen Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting kertoi. STT, YLE24
Artikkeli on yli 15 vuotta vanha
Junalauttaliikenteen lakko päättyi
Suomen ja Saksan välisen junalauttaliikenteen pysäyttänyt lakko on päättynyt. Turussa seisoneen aluksen miehistö ja päällystö on vaihdettu, ja alus on siirretty Suomen lipun alle.