Junatoimituksen arvo on 189 miljoonaa euroa ilman erikseen myöhemmin kilpailutettavia kulunvalvontalaitteita.
Uusien junien pituus on noin 75 metriä ja yhden junayksikön matkustajakapasiteetti noin 250 istumapaikkaa. Ensimmäiset junat tulevat liikenteeseen vuosina 2009 - 2010 ja ne korvaavat asteittain tuolloin romutusvaiheeseen tulevaa VR:n vanhaa Sm1-kalustoa.
Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n tarjouskilpailuun osallistui viisi eurooppalaista kalustovalmistajaa, joilta saatiin yhteensä seitsemän tarjousta tammikuussa 2006.
Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy on Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten sekä VR Osakeyhtiön yhdessä omistama yritys.
Junanvaunuja valmistava Talgo Oy on toivoo saavansa tilauksesta alihankintatöitä. Talgon Otanmäen tehtaan johtaja Esa Rintala kertoi Kainuun Radiolle, että Talgon tuotteet ovat samankaltaisia kuin sveitsiläisyhtiön tuotteet, joten Otanmäessä voitaisiin tehdä vaikka koko junatilaus.
Talgo työllistää Oulussa ja Otanmäessä yhteensä 400 ihmistä.