Junarata ylitetään punaisista valoista ja kellon kilkatuksesta huolimatta. Autoilijat yrittävät jopa kiertää puomeja. Kampanjalla yritetään tavoittaa erityisesti nuoret ja ratojen varrella asuvat. Kampanja starttaa mediassa ensi kevään lopulla.
Tasoristeysonnettomuuksia yritetään vähentää tiedottamisen lisäksi myös vähentämällä radan ylityspaikkoja ja lisäämällä alikulkusiltoja. Myös radanvarsien puustoa harvennetaan näkyvyyden parantamiseksi. Ratahallintokeskus kartoittaa vaarallisimmat risteykset eri puolilta maata. Huovinen: Tasoristeyksiä on liikaa Liikenneministeri Susanna Huovisen mielestä tasoristeyksiä poistetaan radoilta liian hitaasti. Ministerin mukaan syynä on liikenneministeriön määrärahojen vähyys. Tasoristeysten poistaminen on kallista, ja rahaa tarvitaan Huovisen mukaan myös muihin kohteisiin. Lisärahaa tasoristeysten poistoon perättiin eduskunnan budjettikeskustelussa maanantai-iltana. Suomessa sattuu noin 50 tasoristeysonnettomuutta vuodessa. Viime viikon lopulla sattui neljä onnettomuutta, joista kaksi vaati kuolonuhrin. Viime päivien onnettomuuksista huolimatta kuolonuhrien määrä on jäämässä tänä vuonna selvästi alhaisemmaksi kuin viime vuonna, jolloin tasoristeysonnettomuuksissa menehtyi kahdeksan ihmistä. Suomen radoilla on yli 4 500 tasoristeystä, joista valtion raiteilla on runsaat 3 700 tasoristeystä ja loput yksityisraiteilla. Puomein tai varoituslaittein on varustettu 760 tasoristeystä ja ilman varoituslaitteita on valtion rataverkolla 3 000 tasoristeystä. Viime vuosina valtion rataverkolta on poistettu keskimäärin 50 tasoristeystä vuodessa ja poistoon on käytetty 7 - 14 miljoonaa euroa vuodessa.