Turun seudulla ratahallintokeskus aikoo selvittää Uudenkaupungin ja Turun välisen rataosuuden avaamista uudelleen henkilöliikenteelle.
- Tasoristeyksiä, möykkyisen radan tasoittamista ja laiturirakennelmia pitää ainakin tehdä, suunnittelee Ratahallintokeskuksen investointijohtaja Kari Ruohonen.
Myös Tampereen seudulla on laadittu paikallisia liikennesuunnitelmia. Pikaraitiotie ja neljään ilmansuuntaan haarautuva junanrata avaavat joukkoliikenteelle uusia mahdollisuuksia, mutta teknisiä esteitä on vielä.
Helsingin seudulla suurin jo tutkittu hanke on taajamaratayhteys lentokentälle. Tämän kärkihankkeen ohella esillä on ollut radan rakentaminen Leppävaarasta Espoon suuntaan. Mutta vaikka selvitystyötä tehdäänkin, ovat useimmat lähiliikenteen rahoituspäätökset vielä kaukana.
- Kehärata on ollut jo monta vuotta esillä. Se on lähivuosina aloitettava hanke. Muiden suunnitelmat eivät ole niin pitkällä. Niiden toteutus menee pitkälle ensi vuosikymmenelle, mutta uskon, että rautatieliikenne tulee kehittymään, pohtii Ruohonen.
Kyse suurista rahoista
Ruohonen muistuttaa, että lähiliikenteen järjestämisessä on kyse suurista rahoista. Esimerkiksi Salon ja Turun välille tarvittaisiin kaksoisraide.
- Tavoitteena tällaiselle säännölliselle junaliikenteelle on kaksoisraide ja siinä puhutaan suurista kustannuksista. Suuruusluokka on parisataa miljoonaa, Ruohonen laskee.
Ruohosen mukaan menossa olevat hankkeet ovat kuitenkin tärkeämpiä ja välttämättömämpiä, sillä jotkut radat ovat niin täynnä, ettei yhtään junaa enää saada lisää.