Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 15 vuotta vanha

Kuluttajat eivät osaa lukea pakkausmerkintöjä

Nuoret miehet ja lapsiperheet ovat pakattujen ruokien suurkuluttajia, kertoo Kuluttajaliitto. Liitto on aloittamassa hankkeen, jonka tarkoitus on edistää elintarvikepakkausten lukutaitoa.

Avaa Yle-sovelluksessa

Hanke kohdistetaan nimenomaan nuorille miehille ja lapsiperheille. Kuluttajaliiton mukaan nämä ryhmät ovat ruokavalinnoiltaan keskimääräistä heikompia.

Kaupan elintarvikevalikoimista yli 90 prosenttia on pakattuja tuotteita. Pakkausmerkintöjen, kuten ainesosaluettelon ja ravintosisältötaulukon avulla on mahdollista tehdä päätelmiä tuotteen terveellisyydestä, mutta Kuluttajaliiton mukaan ihmiset eivät osaa hyödyntää näitä tietoja.

Syyskuussa alkaa Kuluttajat elintarvikeviidakossa -kampanjan nuoria miehiä puhutteleva osuus, joka toteutetaan yhdessä Rakennusliiton kanssa. Tammikuussa puolestaan keskitytään lapsiperheisiin, ja tällöin yhteistyökumppanina on Mannerheimin Lastensuojeluliitto. YLE Uutiset

Suosittelemme