Suomessa kansallisia .fi-tunnuksia on myönnetty yksityishenkilöille vasta vajaat kaksi vuotta. Niiden kokonaismäärä on vaatimattomat 12 500 eli alle 10 prosenttia kaikista .fi-tunnuksista. Ruotsissa vastaavia .se-tunnuksia on noin 200 000 yksityishenkilöllä. Tunnusten myöntäminen aloitettiin Suomea aiemmin ja Viestintäviraston yksikönpäällikön Juhani Juseliuksen mukaan se näkyy Ruotsin tilanteessa.
- Ruotsissa on harrastettu aktiivista markkinointia aika paljon enemmän kuin Suomessa. Ruotsissa verkkotunnuksen saa lyhyemmäksi ajaksi kuin Suomessa. Lisäksi kilpailu palvelun tarjoajien kesken on Ruotsissa huomattavasti ankarampaa kuin Suomessa, Juselius sanoo.
Viestintävirastossa valmistellaan muutoksia .fi-tunnuksen markkinointiin, jotta tunnusten suosio lähtisi uuteen nousuun yksityishenkilöidenkin joukossa. Tarkoituksena on esimerkiksi pudotta tunnusten minimivoimassaoloaikaa.
Nyt tunnuksen saa kolmeksi vuodeksi vajaalla 48:lla eurolla. Tulevaisuudessa Viestintävirasto suunnittelee tarjoavansa myös vuoden vaihtoehtoa. Suomalaiset palveluntarjoajat pitävät muutosta hyvänä. Esimerkiksi Saunalahden markkinointijohtaja Turkka Koivu lupaa muutoksen näkyvän yhtiön markkinoinnissa.
- Jos vuoden sopimuskausi toteutuu .fi-domainien osalta, niin tulemme nostamaan sitä markkinoinnissa enemmän esille, lupaa Koivu.
Saunalahden .fi-tunnuksista alle kymmenesosa on yksityishenkilöillä. Yhtiöstä tuli Elisan tytäryhtiö viime vuonna.