Hankesuunnitelma on nyt valmis ja se esitellään länsimetron hallituksen kokouksessa ensi viikolla.
Länsimetron hallituksen jäsen, Espoon kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Martti Merra myöntää, että hinta on korkea, mutta hänen mukaansa hankkeen yhteydessä on muistettava, että se tarjoaa joukkoliikenneratkaisun seuraaviksi sadaksi vuodeksi.
Merran mukaan hallituksen kokouksessa yritetään vielä keksiä keinoja lopullisen hinnan laskemiseksi.
- Lähinnä kysymys on siitä, kuinka monta sisäänkäyntiä kullekin asemalle tulee. Kokonaisista asemista emme tingi, hän kertoo.
Länsimetron projektijohtaja Matti Kokkonen ei halunnut tänään kommentoida tietoja hankkeen hinnasta, mutta tiedot kasvaneista kustannuksista on saatu suunnittelulähteistä.
Osa hinnan kasvusta johtuu yleisestä rakennuskustannusten noususta, mutta myös siitä, että espoolaisvaltuutetut halusivat vuonna 2006 nostaa projektin laatuvaatimuksia ja helpottaa pääsyä metrolle muun muassa lisäsisäänkäyntejä rakentamalla.
Tuolloin arvioitiin, että metrolinjan pidentäminen länteen maksaisi kaikkine kustannuksineen 452 miljoonaa euroa. Hankesuunnitelmaa käsitellään kevään aikana kaupunginhallituksessa ja -valtuustossa.
Ympäristövaikutusten arvioinnin mukaan metro Helsingin Ruoholahden ja Espoon Matinkylän välillä ei lisäisi joukkoliikenteen käyttäjämäärää tai lyhentäisi keskimääräistä matka-aikaa Helsingin keskustaan.