Hyppää sisältöön

Yle Selkouutiset kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

TV Selkouutiset perjantai 2.6.2023

USA:n ulkoministeri. Asunto­ra­ken­ta­minen. Kielikoulu. Sää.

Yle Selkouutiset kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Yle Nyheter på lätt svenska i Arenan.

Radio Selkouutiset maanantai 5.6.2023

Hallitusneuvottelut. Eläkkeet ja maahanmuutto. Tallinnan katutyöt. Lokit. Sää.

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta

Hallitusneuvottelut

Petteri Orpo puhuu toimittajille.
Petteri Orpo kertoi maanantaina, miten hallitusneuvottelut etenevät. Kuva: Antti Aimo-Koivisto/Lehtikuva

Hallitusneuvottelut jatkuvat.

Hallitusneuvottelut ovat kestäneet jo kauan. Suomessa järjestettiin vaalit huhtikuun alussa.

Hallitusneuvotteluja vetää kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo. Kokoomuksesta tuli vaaleissa eduskunnan suurin puolue.

Orpo sanoo, että hallitusneuvottelijat ovat jo sopineet monista asioista. Valtion rahoista kuitenkin vielä neuvotellaan. Se on vaikeaa, koska valtion pitää säästää.

Hallitusneuvotteluissa ovat mukana kokoomus, perussuomalaiset, RKP ja kristillisdemokraatit. Jos ne pystyvät sopimaan uudesta hallituksesta, Petteri Orposta tulee Suomen uusi pääministeri.

Orpo arvioi, että hallitusneuvottelut voivat olla valmiit ehkä kesäkuun puolivälissä.

Eläkkeet ja maahanmuutto

Kokous toimistossa.
Uusia työntekijöitä tarvitaan monilla aloilla. Kuva: Mostphotos

Suomi tarvitsee työntekijöitä ulkomailta, jotta maan eläkejärjestelmä toimii. Rahat eläkkeisiin kerätään palkoista, mutta työikäisten suomalaisten määrä vähenee.

Suomen eläkerahat riittävät kuitenkin hyvin, jos Suomeen tulee lähivuosina yhtä paljon maahanmuuttajia kuin viime vuonna. Näin arvioi Eläketurvakeskus.

Viime vuonna maahanmuuttajia oli 34 000 enemmän kuin maasta pois lähtijöitä. Suurin osa maahanmuuttajista pääsi heti töihin.

Jos ulkomailta saadaan paljon uusia työntekijöitä, eläkemaksuja voidaan jopa alentaa, Eläketurvakeskus sanoo.

Tallinnan katutyöt

Iso katutyömaa jonka taustalla linja-autoja ja raitiovaunuja Tallinnassa.
Tallinnassa tehdään tänä vuonna paljon katutöitä. Kuva: Jan Erik Kooli / Yle

Viron pääkaupungissa Tallinnassa tehdään tänä kesänä paljon katutöitä. Monet kadut ovat nyt kokonaan poikki.

Katutöiden takia Tallinnan keskustassa ja sataman lähellä on paljon ruuhkia. Liikenne on usein hidasta.

Tallinnan kaupunki pyytää, että suomalaiset turistit jättävät auton kotiin, kun he matkustavat Tallinnaan.

Lokit

Lokit Helsingin kauppatorilla. 20.4.2021
Lokit tietävät, missä ja milloin ruokaa on tarjolla. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Lokit ovat älykkäitä lintuja. Tämän huomaa kesällä moni ulkoilija, jolta lokki varastaa ruokaa.

Myös tutkijat vahvistavat, että lokit ovat älykkäitä. Esimerkiksi brittiläiset tutkijat seurasivat lokkien käytöstä puistossa, koulun pihalla ja jätelaitoksella.

He huomasivat, että lokit oppivat, minä viikonpäivänä ja mihin kellonaikaan eri paikoilla liikkui ihmisiä. Lokit olivat valmiina, kun ruokaa oli tarjolla.

Sää

Tiistain sääkartta.

Tiistaina sää on pilvistä. Etelässä on sadekuuroja. Lämpötila on etelässä 15 astetta. Pohjoisessa lämpötila on 10 astetta.

Loppuviikon aikana sää hitaasti lämpenee. Lämpötila on loppuviikolla etelässä noin 20 astetta ja pohjoisessa noin 15 astetta.