FIA esitti F1-sarjan uudet sääntömuutokset

Autourheilun kuninkuusluokka F1-sarja leikkaa rajusti kulujaan maailmalla vellovan taantuman kourissa. FIA kertoi perjantaina uusista sääntömuutoksista, joilla haetaan merkittäviä säästöjä kilparadoille.

FIA:n päättäjät arvelevat, että F1-tallit säästäisivät uusilla toimenpiteillä jopa 30 prosenttia nykykustannuksista. Esimerkiksi testaaminen kielletään kokonaan kilpailuviikonloppujen ulkopuolella. Vuonna 2008 tallit saavat testata maksimissaan 30000 kilometriä.

Kansainvälinen autoliitto FIA julkisti, että jatkossa moottorien kestävyys nousee isompaan arvoon, kun jokaisella F1-kuljettajalla on kauden aikana käytössä vain kahdeksan moottoria.

Autoliiton mukaan tavoite on, että moottorien elinikä kaksinkertaistuisi nykyisestä. Talleilla on lisäksi mahdollisuus neljän moottorin testaamiseen. Moottorien maksimikierroslukema tiputetaan 19000:sta 18000:aan.

Muut toimenpiteet, joilla haetaan säästöjä, ovat mm. autojen aerodynamiikan parantaminen, kalliiden tuulitunnelien rajoittaminen, tallien työntekijöiden vähentäminen kilpailuviikonloppujen ajaksi sekä tallien tehtaiden sulkeminen kuuden viikon ajaksi.

Ensi kauden jälkeen on tarkoitus tehdä vieläkin rajumpia toimenpiteitä, joilla saavutettaisiin pitkän aikavälin säästöjä. FIA:n tavoitteena on varmistaa lajin selviytyminen maailmantalouden mahalaskun kynsissä.

Vuodesta 2010 alkaen välitankkaus loppuu kokonaan, GP-kilpailuja tullaan lyhentämään ja yksityistallien moottorit saavat maksaa enintään viisi miljoonaa euroa. Ennakkokaavailluissa yksityistallien vuosimaksuun tulisi 50 prosentin säästö.

Honda-talli, joka käytti satoja miljoonia dollareita formuloihin, ilmoitti jokin aika sitten, että se vetäytyy pois MM-sarjasta. FIA:n huolena on, että joku toinenkin autonvalmistaja voisi joutua pistämään pillit pussiin ennen kuin kausi 2009 alkaa Australiassa 29. maaliskuuta.