Hyppää sisältöön

Arhinmäki: Miljoona euroa on tuntuva raha

Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki (vas) on myöntänyt Suomen Liikunta ja Urheilu ry:lle miljoonan euron lisätuen paikallisen seuratuen kehittämiseen. Hän kertoo, että lisäpotti osoitetaan suoraan seuratoiminnan ja alueellisten akatemioiden toiminnan tukemiseen.

- Nimen omaan vielä niin, että kriteeriksi lisätään syrjäytymisen ehkäisy. Lapset ja nuoret vähävaraisista perheistä pystyvät harrastamaan taloudellisesta tilanteesta riippumatta. Lähdemme hakemaan sellaisia toimintamalleja, joilla pystyisimme entisestään vahvistamaan tätä osallistumista, Arhinmäki toteaa YLE Urheilun haastattelussa.

- Se on pilottihanke, jolla haetaan tietysti hyviä käytäntöjä, mutta samaan aikaan se on sellainen raha, joka jo tuntuu ja jolla pystytään saamaan tuloksia aikaan, hän lisää.

Arhinmäen mukaan ruohonjuuritason liikunnan tukeminen sekä erityisesti lasten ja nuorten liikunnan tukeminen on ollut tärkeä painopiste. Miljoona euroa kerättiin sieltä täältä pienistä puroista. Vuonna 2013 on tarkoitus vahvistaa seurojen tukemista entisestään.

- Entistä useampi lapsi ja nuori liikkuu ihan liian vähän. Se näkyy siinä, että ylipaino ja terveysongelmat lisääntyvät. Lapset ja nuoret pitää saada liikkumaan. Toisaalta se on sosiaalisesti iso kysymys, että pystyy kavereiden kanssa ryhmässä toimimaan. Ei voi olla niin, että syrjäytyy omasta kaveriporukastaan ja seurastaan sen takia, ettei ole varaa maksaa kuukausi- tai vuosimaksua, ministeri korostaa.

Arhinmäki muistuttaa, etteivät muutokset tapahdu nopeasti, vaikka suomalaisen liikunnan ja urheilun kehittämisestä on selkeä ajatus. Hänen mukaansa miljoonan euron lisäpotti on ensimmäinen konkreettinen osoitus siitä, minkälaista liikuntapolitiikkaa ollaan tekemässä.

- Se on työtä vähävaraisten perheiden ja lasten puolesta. Se on työtä maahanmuuttajaperheiden lasten puolesta. Se on työtä sen puolesta, että entistä enemmän seuroissa voisi olla myös ammattimaisia koulutettuja valmentajia tekemässä seuratason valmennustyötä ja kasvatustyötä.

.
.